عوامل تاثیرگذار در ایمنی آسانسورها

ایمنی آسانسورها

با اینکه آسانسورها محبوبترین وسایل حمل عمودی میباشند اما به دلیل کاربرد بسیار توسط افراد، استهلاک بالایی دارند و اگر به عوامل تاثیرگذار در ایمنی آسانسورها توجه کافی نگردد می توانند موجب بروز حوادث دلخراشی شوند.

عوامل تاثیرگذار در ایمنی آسانسورها بیشتر مربوط به مواردی است که در پیشگیری از حوادث در آسانسورها موثر هستند هر چند که رعایت یکسری اقدامات در هنگام بروز حوادث نیز میتواند عامل موثری در افزایش ایمنی آسانسور باشد و تا حد امکان مشکل بدون بروز حوادث جانی رفع شود.

مجموعه پارس ایمن بالابر در این مقاله سعی دارد که کلیه عوامل تاثیرگذار در ایمنی آسانسورها را در چند بخش کلی شرح دهد که تا حد امکان از بروز حادثه پیشگیری کند و در هنگام بروز حادثه نیز حداقل آسیب را به افراد وارد گردد.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

استاندارد آسانسورها را جدی بگیرید

بررسی ایمنی آسانسورها و استاندارسازی آن توسط مهندسین ناظر صورت میگیرد. طبق قانون سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران برخی از قطعات در آسانسور مشمول استاندارد اجباری میشوند و باید دارای گواهینامه باشند شامل: گاورنر (کنترل کننده مکانیکی سرعت)، ترمز ایمنی (پاراشوت)، قفل درب و ضربه گیرها هستند هرچند قطعات دیگر شامل کابین، سیم بکسل، ریل و درب ها نیز دارای اهمیت زیادی هستند.

✔ سیستم ایمنی که در آسانسور وجود دارد به پاراشوت و یا ترمز ایمنی شهرت دارد و دارای استاندارد اجباری است و نیز صرفا هنگامی فعال می­باشد که کابین پایین باشد. در صورت خرابی، پارگی سیم بکسل، سرعت بیش از حد مجاز کابین و اضافه بار، گاورنر دستور قطع جریان برق و عمل کردن پاراشوت را می­دهد و در این حالت کابین بعد از طی مسافتی می­ایستد.

✔ تعداد کابل­ها در آسانسور بین 4 تا 8 میباشد که حتی یک کابل به تنهایی نیز میتواند وزن کابین آسانسور را تحمل کند بنابراین نگران پاره شدن کابل نباشید و پارگی تعداد بیشتر کابل ها باعث خطر سقوط وجود ندارد. زمانی که وزنه تعادل یا کابین از حدود مشخصی در داخل چاهک گذشته، ضربه گیر از برخورد احتمالی آن با کف چاهک جلوگیری میکند.

✔ فعال شدن سیستم ترمز اضطراری و عدم امکان پارگی در سیم بکسل ها به دلیل ضریب ایمنی بالا، احتمال سقوط آزاد افراد وجود ندارد و از طرفی چون ترمز اضطراری یک سیستم مکانیکی است امکان از کارافتادگی در آن وجود ندارد و از این نظر نیز تهدیدی ایمنی آسانسور را تهدید نمی ­کند.

 

برخی از موارد مربوط به استاندارد آسانسورها شامل موارد زیر است که توسط مهندسین ناظر بررسی می­گردد:

زمانی که اقدام به تبیه چاه آسانسور می­گردد باید در مکانهایی که خطر سقوط دارد با علائم اخطار مشخص گردد و نیز آن مکان­ها به گونه ای پوشیده گردند که خطر سقوط افراد در آنجا به صفر برسد.

مطالعه کنید :  معرفی بزرگ ترین سازنده بالابر هیدرولیکی در ایران

✔ کلیدی که برای باز کردن در چاهک جهت توقف آسانسور میباشد، باید در دسترس و حالت روشن و خاموش آن نیز مشخص باشد همچنین وجود پریز الکتریکی اجباری است.

✔ عملکرد خودکار آسانسور باید صرفا زمان بسته بودن درها امکانپذیر باشد بنابراین به این منظور در آسانسور از لوازم برقی مانند میکروسوئیچ استفاده میشود.

✔ نصب سیستم black out موجب می­گردد که در هنگام قطع ناگهانی برق کابین را تا زمان رسیدن به یکی از طبقات پشتیبانی نماید.

✔ دیواره­های جانبی و نیز سقف آسانسور باید مقاومت مکانیکی مناسبی برای عملکرد آسانسور را داشته باشد.

✔ چاه باید تهویه مناسبی داشته باشد و این تهویه تنها برای آسانسور استفاده گردد.

✔ وزنه تعادل در چاهک معلق باید به پاراشوت مجهز گردد.

✔ فضای چاه باید منحصر برای آسانسور باشد.

✔ کدهای مخصوصی که توسط بازرسان با نام کد ایمنی آسانسورها (A17.1) هر 6 ماه یکبار به آسانسورهای دارای استانداردهای مورد نظر داده می­شود و لیست گواهی آن باید در آسانسور قرار داده شود که کاربران باید به این گواهی آسانسور و تاریخ آن جهت ایمنی آسانسور توجه داشته باشند. بنابراین با وجود اینکه عوامل تاثیرگذار در ایمنی آسانسورها متعدد میباشد اما اولین قدم برای ایمنی آسانسور توسط افرادی که آسانسور را نصب میکنند، طبق استاندارد الزامی می باشد.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

سرویس و تعمیر آسانسور را به موقع انجام دهید

همانطور که اشاره شد آسانسور وسیله ای است که به میزان زیادی توسط افراد مورد استفاده قرار میگیرد و استهلاک بالایی دارد. بنابراین موضوع نگهداری و بازرسی آسانسور از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و یکی از عوامل تاثیرگذار در ایمنی آسانسور می­باشد. از طرفی تاییدیه ایمنی و گواهینامه ایمنی و عملکرد آسانسور منوط به بازرسی، سرویس و نگهداری ماهانه به وسیله شرکت­های مجاز و معتبر می­باشد.

علاوه بر بازرسی های دوره ای ماهانه، سرویس آسانسور در هر سال به طور کامل نیز باید صورت گیرد که صفر تا صد آسانسور توسط فردی خبره مورد بررسی کامل قرار گیرد و از تمامی مشکلات احتمالی جلوگیری شود در این زمینه امکان دارد که نیاز باشد که قطعات معیوب و یا فرسوده آسانسور تعویض گردد و حتی در مواردی که آسانسور مورد نظر بسیار قدیمی است یک آسانسور جدید جایگزین گردد.

 

از تکنسین های ماهر آسانسور کمک بخواهید

طبق گفته مسئول واحد آسانسور اداره کل استاندارد استان تهران، علت 95 درصد حوادث آسانسور مربوط به عدم رعایت ایمنی توسط پرسنل های مسئول نصب، راه اندازی، سرویس و نگهداری آسانسور می­باشد. همچنین بررسی­هایی که توسط گروه­های امداد و نجات صورت گرفته، مشخص کرده که علت بیشتر حوادث مربوط به آسانسور نواقص فنی در آسانسور می­باشد که به دلیل عدم دقت در نصب و راه اندازی و به کار بردن قطعات بی­کیفیت در آسانسورها می­باشد. این موضوع اهمیت تکنسین ماهر را روشن می­سازد که یکی از عوامل تاثیرگذار در ایمنی آسانسورها نیز می­باشد.

مطالعه کنید :  مزایای استفاده از بالابر

بنابراین علاوه بر اینکه سرویس آسانسور عامل مهمی در ایمنی آسانسور می­باشد، کمک گرفتن از یک تیم متخصص و مجرب که به درستی عملکرد آسانسور شما را بررسی کنند، موجب می­گردد که ایمنی آسانسور به این طریقه به طور قابل توجهی تضمین گردد. در این زمینه مرکز پارس ایمن بالابر سال­ها با داشتن مجموعه­ای کاملا متخصص و مجرب آماده ارائه خدمات باکیفیت و ایمن در رابطه با آسانسورها می­ باشد.

 

از آسانسورها درست و اصولی استفاده کنید

عامل دیگری که در ایمنی آسانسورها تاثیر به سزایی دارد نحوه استفاده اصولی افراد از آسانسور است از طرفی بیشتر حوادثی که در آسانسور اتفاق می­افتد در ایام عید می­باشد که به دلیل استفاده بیش از ظرفیت آسانسور می­باشد. برخی از عواملی که به دلیل استفاده اصولی آسانسور موجب افزایش ایمنی آسانسور می­­باشد شامل:

سوار شدن افراد یا بار در آسانسور بیش از ظرفیت کابین ها که معمولا منجر به توقف کابین در بین طبقات می­شود. بنابراین براساس ظرفیت آسانسور که معمولا بر روی پلاک مشخصات در آسانسور نصب می­شود، وارد کابین شوید.

از فشار دادن بیش از حد و پی در پی دکمه های احضار کابین خودداری کنید.

به کودکان اجازه ندهید که در داخل کابین با دکمه بازی کنند.

بنابراین بیشتر عوامل تاثیرگذار در ایمنی آسانسورها به افرادی منتهی می­گردد که از آسانسور استفاده می­کنند که با اصول استفاده ایمن از آسانسور آشنایی لازم را داشته باشند.

 

جهت مطالعه مقاله چرا آسانسور گیر می کند اینجا را کلیک کنید.

 

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

اصول ایمنی را هنگام بروز حادثه رعایت کنید

✔ عوامل تاثیر گذار در ایمنی آسانسورها تنها در بخش پیشگیری خلاصه نمی­شود و حتی هنگام بروز حادثه نیز عواملی میتوانند در حفظ ایمنی آسانسور اثرگذار باشند و موجب حداقل بروز حوادث گردند.

✔ علت بیشتر حوادث و جراحاتی که در آسانسورها اتفاق می­افتد، ضربه یا قطع شدن در اثر بسته شدن ناگهانی درهاست. بنابراین در صورتی که می­خواهید هنگام بروز مشکل در آسانسور و محبوس شدن در آن شاهد حوادث زیادی نشوید از حرکت کردن و حتی سرپا ایستادن در داخل کابین خود و افراد خودداری کنید زیرا این کار میتواند در هنگام حرکت ناگهانی آسانسور موجب صدمات جدی به افراد شود بنابراین بهترین اقدام این است که تا زمان رسیدن گروه نجات داخل کابین بنشیند.

✔ زمانی که در آسانسور گیر افتادید و درب کابین آسانسور باز نمی­شد ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و دکمه هشدار (تلفن اضطراری یا زنگ خطر) در آسانسور را بزنید یا به کمک تلفن همراه (فریاد زدن یا کوبیدن به در) فردی متخصص و فنی را از وضعیت خود مطلع کنید. نگران اکسیژن و روشنایی داخل کابین آسانسور نباشید زیرا آسانسور یک محیط کاملا بسته نیست و روشنایی داخل کابین نیز دارای یک سیستم پشتیبان می­باشد بنابراین تا رسیدن گروه نجات، بنشینید تا در صورت حرکت مجدد آسانسور تعادل خود را از دست نداده و دچار جراحت نگیرید همچنین موارد زیر را نیز رعایت نمایید:

مطالعه کنید :  علت خرابی آسانسورها و راه حل رفع آنها

✔ سعی در خروج از قسمت بالای کابین نکنید زیرا میتواند نتایج مرگباری داشته باشد.

✔ توسط اهرم سعی در باز کردن در کابین آسانسور نکنید زیرا این کار میتواند مانع از حرکت آسانسور جهت نجات افراد شود.

✔ زمانی که گروه نجات اقدام به باز کردن در کابین آسانسور می­کنند از درب کابین فاصله بگیرید.

✔ و در نهایت در سه موقعیت هرگز از آسانسورها استفاده نکنید: بروز نقص فنی در آسانسور، هنگام وقوع زلزله و وقوع آتشسوزی در ساختمان. بهتر است بدانید که بروز وقایع زیر، ایمنی آسانسور را تهدید نمی­کند و اگر اقدامات ذکر شده در بالا را جهت افزایش ایمنی آسانسور رعایت می­کنید جای نگرانی نیست.

 

تکان خوردن کابین آسانسور

تکان خوردن کابین آسانسور همیشه به معنای خطر جدی در آسانسور نمی­باشد علت آن در آسانسورهای هیدرولیک قدیمی میتواند به دلیل این باشد که روغنی که از سیلندر پمپ میشود به مقدار کافی گرم نشده و حرکت کابین روان نیست. در مورد آسانسورهای نوع کششی میتواند به علت تنظیم نبودن موتور و یا یک استهلاک معمولی در آسانسور تکان خوردن کابین اتفاق بیفتد.

 

تغییر سرعت آسانسور

افزایش سرعت در آسانسورهای کششی میتواند بر اثر سائیدگی قرقره ها و نوسانات برقی اتفاق بیفتد. به هر حال تغییر سرعت کابین، عکس العمل هایی خودکار را به کمک کلید الکتریکی در آسانسور به همراه خواهد داشت که نهایتا منجر به توقف کابین می­شود. سوئیچ های شتاب دهنده در آسانسور نیز میتوانند در اثر سائیدگی یا کثیفی موجب کند شدن سرعت آسانسور شوند.

 

کابین مقداری پایین تر از سطح

زمانی که بیش از وزن مورد نظر افراد در داخل کابین آسانسور قرار می­ گیرند، در آسانسورهای قدیمی کابین مقداری پایین تر از سطح قرار می­گیرد اما در آسانسورهای جدید این اتفاق نمی افتد زیرا در صورت سوار شدن بیش از حد مجاز افراد، در کابین بسته نمی­شود.

 

عوامل تاثیرگذار در ایمنی آسانسورها میتواند و همچنین عوامل تاثیر گذار در پیشگیری ار خرابی آسانسور در کاهش بروز حوادث نقش بسزایی را داشته باشد و بخشی از این ایمنی توسط کاربران و افراد مستقر در ساختمان تامین می­گردد و بخش بزرگی نیز برعهده سرویسکاران ماهر و مطمئن صورت می­پذیرد که پیشنهاد ما به شما کمک گرفتن از کادر متخصص و حرفه­ای پارس ایمن بالابر می باشد که خدمات خود را با تامین ایمنی حداکثری ارائه می ­نمایند.

 

پارس ایمن بالابر ، یکی ز فعال ترین مراکز فروش آسانسور در ایران.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

5/5 - (5 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.