مقایسه انواع آسانسور

مقایسه-انواع-آسانسور

آسانسور از جمله تجهیزات ساختمانی است، که حضور آن در هر یک از ساختمان‌ها مهم و ضروری است. با استفاده از انواع آسانسور، می‌توان کالاهای مورد نیاز و یا اشخاص را در بین طبقات مختلف یک ساختمان جابه‌جا کرد. از جمله انواع آسانسورها می‌توان به آسانسورهای شیشه‌ای، کششی، هیدرولیکی، بالا برنده، پیچی و پنوماتیک اشاره کرد.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

کاربرد انواع آسانسور

در یک ساختمان بزرگ، ممکن است از ابزار و تجهیزات مختلفی استفاده شود که هر یک نقش مهمی را با حضور در ساختمان مورد نظر ایفا می‌کنند؛ یکی از تجهیزات مهمی که در اکثر ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، آسانسور است. با استفاده از انواع آسانسورها می‌توان کالاها و اشخاص را به شکل عمودی در بین طبقات یک ساختمان و یا در سایر سازه‌ها جابه‌جا کرد.

انواع آسانسور وجود دارند که با استفاده از موتورهای الکتریکی فعالیت می‌کنند و برای فعالیت آن‌ها از یک سیستم کششی و یا سیستم‌های تعادلی مانند چاله‌ها و یا از پمپ‌های مایع هیدرولیکی استفاده می‌شود که با استفاده از این ابزار، پیستون‌های استوانه‌ای شکلی مانند جک را در بین طبقات ساختمانی جابه‌جا می‌کنند. انواع آسانسورها را با توجه به تعداد دفعاتی که از آن‌ها استفاده می‌کنند و هدف استفاده از این آسانسورها برای جابه‌جایی اشخاص یا کالاها، بکار می‌برند و آن‌ها را در ابعاد و اندازه‌های گوناگونی طراحی می‌کنند.

ساخت، فروش و نصب انواع آسانسور

 

جهت سفارش یا مشاوره با ما تماس بگیرید

 

برای طراحی انواع آسانسور چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

همانطور که گفته شد، انواع آسانسور را با توجه به کاربرد اصلی آن و معیارهای دیگری همچون مراتبی که از این آسانسورها استفاده می‌شود دسته بندی می‌کنند.

اما نکته‌ای که مهم است این است که در طراحی و ساخت انواع آسانسورها، باید موارد و نکاتی را در نظر داشته باشیم؛ آسانسوری که برای یک ساختمان انتخاب می‌شود، باید با توجه به میزان ارتفاع آن ساختمان طراحی شود و علاوه بر آن باید برای طراحی آسانسور مورد نظر مکانیسم چاله را نیز در نظر بگیریم.

از جمله موارد مهم دیگری که هنگام طراحی آسانسور باید در نظر گرفته شود، می‌توان به نوع ساختمان، محل نصب و قرار گرفتن آسانسور در آن ساختمان و استفاده‌ای که از آسانسور می‌شود اشاره کرد. در ادامه به معرفی انواع آسانسورها پرداخته و به معیارهایی که برای دسته بندی این آسانسورها در نظر گرفته می‌شوند اشاره می‌کنیم.

مطالعه کنید :  بالابر صنعتی متحرک چیست؟

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

معرفی انواع آسانسور

انواع آسانسور را با توجه به معیارهای مختلف، می‌توان در دسته‌های مختلف تقسیم‌بندی کرد. یکی از معیارهای مهمی که برای دسته‌بندی انواع مختلف آسانسور می‌توان در نظر گرفت، مکانیسم چاله می‌باشد که با توجه به این معیار انواع آسانسورها را می‌توان در 4 دسته‌ی مختلف قرار داد؛ آسانسورهای شیشه‌ای، آسانسور خانگی،  آسانسورهای هیدرولیک، آسانسورهای بالا برنده در ساختمان‌های مختلف و در نهایت آسانسورهای کششی.

معیار دیگری که برای تقسیم بندی انواع مختلف آسانسورها باید در نظر گرفت، نوع ساختمان است؛ با توجه به این معیار، آسانسورها را می‌توان در دسته‌های آسانسورهای مورد استفاده در بیمارستان‌ها، آسانسورهای صنعتی و کشاورزی، آسانسورهای مورد استفاده در مجتمع‌های تجاری و مسکونی و در نهایت آسانسورهای مورد استفاده در پارکینگ‌ها تقسیم بندی کرد‌.

معیار مهم دیگر در تقسیم بندی انواع مختلف آسانسورها، ارتفاع ساختمان مورد نظر است؛ برای مثال در ساختمان‌های 1 الی 3 طبقه‌ای، از آسانسورهای هیدرولیک استفاده می‌شود.

 

آسانسور هیدرولیک

یکی از انواع پرکاربرد آسانسورها، آسانسور هیدرولیکی می‌باشد. این نوع از آسانسورها در سال‌های قدیم با استفاده از قانون پاسکال کار می‌کردند. اما در سالیان اخیر سیستم فعالیت این مدل از آسانسورها دچار تغییرات گسترده‌ای شده است و برای ساخت آن‌ها، از موتورهای الکتریکی و پمپ‌های فشار روغن و همچنین یک جک آسانسور استفاده می‌شود و تمام جزئیات بکار رفته برای ساخت این نوع از آسانسورها، در قسمت چاهک آسانسور و یا در زیر کابین آسانسور قرار می‌گیرند.

در یک آسانسور هیدرولیک بارها و یا افرادی که در کابین آسانسور قرار می‌گیرند، با استفاده از جک‌های هیدرولیکی جابه‌جا خواهند شد. موتورهای مورد استفاده در ساخت آسانسورهای هیدرولیک نسبت به آسانسورهای کششی قوی‌تر هستند. این موتور و یک شیر الکتریکی در یک ظرف روغن قرار دارد و وظیفه‌ی اصلی آن، تامین کردن فشار روغن مورد نیاز برای جک‌های هیدرولیک می‌باشد.

مطالعه کنید :  بالابر مغازه

موتور مورد استفاده در ساخت این نوع آسانسورها، تنها برای حرکت کردن آسانسور رو به بالا کار می‌کند و وقتی که آسانسور رو به پایین حرکت، شیر پاوریونیت باز می‌شود. برای فعالیت و حرکت کردن آسانسورهای هیدرولیک و کششی، به میزان مساوی از انرژی نیاز داریم.

 

آسانسور کششی

یکی دیگر از انواع آسانسور، آسانسور کششی یا مغناطیسی است؛ اساس کار آسانسورهای کششی یا مغناطیسی، همانند یک آهن‌ ربا است. در قسمت کفی این مدل از آسانسورها، یک آهن ربا نصب شده است.

در دیواره‌های این آسانسور نیز به جای این که یک ریل آسانسور نصب شود، از آهن‌ ربای مغناطیسی استفاده می‌شود. این آهن رباهای نصب شده در کف و دیواره‌های آسانسور، دارای قطبی مخالف یک‌دیگر هستند.

با وصل کردن برق مورد نیاز آسانسور، جریان یافتن یک نیروی رانشی باعث می‌شود که آسانسور به حرکت در بیاید. در سیستم اصلی آسانسورهای کششی، از موتور یا کابل استفاده نمی‌شود. آسانسورهای کششی به دلیل این که مانعی در طراحی و ساخت انواع ساختمان‌های بلند ایجاد نمی‌کنند، یکی از بهترین نوع آسانسورها به شمار می‌آیند. امنیت جابه‌جایی افراد و تجهیزات مختلف به وسیله‌ی این نوع از آسانسورها، بسیار بالا می‌باشد.

 

آسانسور شیشه‌ای

یکی دیگر از انواع آسانسورها، آسانسورهای شیشه‌ای هستند. این مدل از آسانسورها از طریق کنترل کردن فشار هوا در درون مخفظه‌ای که آسانسور بر روی آن قرار گرفته است، جابه‌جا می‌شوند و بالا و پایین می‌روند.

از این مدل آسانسورها بیشتر در ساختمان‌هایی که با روش‌های ساختمان‌سازی امروزی ساخته می‌شوند، استفاده می‌شود؛ استفاده از آسانسورهای شیشه‌ای در مجتمع‌های تجاری و پاساژ‌ها بسیار مرسوم است.

دلیل استفاده از این مدل آسانسورها در این ساختمان‌ها نیز، جمع و جور بودن آن‌ها و طراحی آن‌ها در اندازه‌های کوچک می‌باشد. با به وجود آمدن یک اختلاف فشار در قسمت‌های بالایی و پایینی کابین آسانسور شیشه‌ای، یک خلاء به وجود می‌آید که سبب حرکت و جابه‌جایی آسانسور می‌شود.

 

آسانسور بالا برنده

از دیگر انواع آسانسورها، می‌توان به آسانسورهای بالابرنده اشاره کرد؛ در طراحی این مدل از آسانسورها، از یک دستگاه تامین کننده‌ی برق استفاده می‌شود و موتور مورد استفاده برای ساخت این مدل از آسانسورها، در اکثر موارد از نوع الکتریکی و یا احتراقی می‌باشند. در اکثر موارد از این نوع آسانسورها در هنگام ساخت و سازهای ساختمانی و برای جابه‌جایی مصالح و ابزار ساختمان‌سازی مختلف استفاده می‌شود.

مطالعه کنید :  نکات مهم آماده سازی چاهک آسانسور

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

آسانسور پنوماتیک

از دیگر انواع آسانسورها، می‌توان به آسانسورهای پنوماتیک اشاره کرد که در اکثر موارد برای ساخت خانه‌های لوکس و دوبلکس از این مدل آسانسور استفاده می‌شود.

این مدل از آسانسور را در یک فضا با ابعاد یک متری نصب می‌شود؛ بطور معمول برای نصب آسانسور پنوماتیک احتیاجی به چاه و یا ایجاد موتورخانه بر روی پشت بام نیست. نکته‌ی مهم دیگر درباره‌ی نصب این مدل از آسانسورها این است که در هنگام نصب آن‌ها، از جریان برق تک فاز استفاده می‌شود؛ با استفاده از برق تک فاز برای نصب این مدل از آسانسور، خط برق گرفتگی تا میزان قابل توجهی پایین می‌آید.

این نوع از آسانسور توانایی جابه‌جا کردن بارهایی با وزن 240 کیلوگرم را دارا می‌باشند. برای جابه‌جایی و بالا رفتن این مدل از آسانسورها، موتور هوا را از داخل محفظه‌ای که در قسمت بالایی کابین آسانسور قرار دارد خارج می‌کند و در نهایت با به وجود آمدن یک خلاء، کابین آسانسور جابه‌جا می‌شود

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

آسانسور پیچی

یکی دیگر از انواع آسانسور، آسانسور پیچی است که بهترین گزینه برای نصب در ساختمان‌هایی 4 طبقه‌ای می‌باشد. برای ساخت این مدل از آسانسورها، از پیچ‌های بلند، مهره و همچنین یک تسمه استفاده می‌شود که این قطعات آسانسور با استفاده از موتور آسانسور جابه‌جا می‌شوند و در نتیجه آسانسور به حرکت در می‌آید‌. این مدل از آسانسور، دارای امنیت بسیار بالایی می‌باشد و به همین دلیل از آن‌ها با نام آسانسورهایی عاری از خطر سقوط یاد می‌شود.

دلیل این امنیت آن است که تنها علت حرکت این نوع از آسانسورها تسمه‌ی آسانسور است و اگر تسمه‌ی آسانسور پاره شود، آسانسور دیگر حرکت نخواهد کرد.  پارس ایمن بالابر شرکت اسانسور در زمینه نصب و راه اندازی انواع آسانسور ها در سطح شهر تهران فعالیت دارد.

ساخت، نصب فروش آسانسور

 

جهت سفارش یا مشاوره با ما تماس بگیرید

5/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.