خطاهای مهم در زمان نصب آسانسور

خطای-مهم-در-زمان-نصب-آسانسور

 در این مقاله به طور اختصار به بررسی 7 خطای مهم در زمان نصب آسانسور پرداخته ایم. با جلوگیری  از این خطاها می توانید بر عمر مفید آسانسور خود بیفزایید. در ادامه ی مقاله به نحوه ی ریست کردن آسانسور پرداخته و به کدهای خطای تابلو فرمان آسانسور اشاره می کنیم.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

در گذشته نصب آسانسور اختیاری بوده و کمتر خانه ای نیاز به نصب آن داشتن. با گذشت زمان و بلند شدن ارتفاع خانه ها و نیز اجباری شدن نصب آسانسور برای خانه هایی که از چند طبقه بیشتر هستند، آسانسور تبدیل به یک نیاز اساسی بین سازندگان ساختمان ها و آپارتمان ها شد. اما نصابان آسانسور گاهی در هنگام نصب آن دقت کافی را به کار نمی برند و از روی بی دقتی یا بی تجربگی خطاهایی را در هنگام نصب آسانسور انجام می دهند که در صورت اصلاح نکردن می تواند خطر آفرین باشد.

استفاده از نصاب غیر حرفه ای آسانسور و یا اعتماد به شرکت هایی که تخصص و تجربه ی کافی در این زمینه ندارند می تواند در آینده خسارت های مالی و یا جانی را برای استفاده کنندگان از آسانسور ایجاد کند. باید با دقت از بروز برخی خطاهای متداول در هنگام نصب و تعمیر آسانسور جلوگیری شود. در این مقاله قصد داریم تا متداول ترین خطا ها در زمان نصب آسانسور را شرح و بررسی کنیم.

 

خطاهای نصب آسانسور

علت بسته نشدن درب کشویی آسانسور:

بسته نشدن درب آسانسور می تواند دلایل متعددی داشته باشد که باید برای رفع آن ابتدا تک تک این دلایل را چک کرده تا دلیل اصلی پیدا شود و سپس به رفع آن مشکل پرداخت. اما در اینجا به چند علت رایج در بسته نشدن درب آسانسور می پردازیم:

  • لته ها دفرمه شده اند.
  • تسمه سردرب شل یا پاره شده است.
  • کفشک شکسته و یا از جای خود خارج شده است.
  • قرقره لنگی شکسته است.
  • مانعی وجود دارد مانند وجود مانع داخل سیل یا درگیری با سیم فتوسل
  • ساپورت در از تنظیم خارج شده و درب حالت شاقول خود را از دست داده است.
  • فتوسل یا چشم الکتریکی ایراد دارد.
  • سنسور وجود مانع در مکانیزم درب فعال شده است.
  • بورد یا موتور الکتریکی سردرب دارای ایراد است.

 

موارد ذکر شده جزو متداول ترین دلایل بسته نشدن درب آسانسور می باشد.

  • علت قطع شدن برق آسانسور: قطع شدن برق آسانسور نیز می تواند دلایل متعددی داشته باشد از جمله:
  • قطع شدن برق ساختمان
  • استفاده ی نامناسب مسافرین از آسانسور
  • ایرادات مکانیکی و یا الکتریکی
مطالعه کنید :  آسانسور موتور گیرلس

 

متداول ترین خطا ها در زمان نصب آسانسور

  • تنظیم اشتباه درایو موتور: در هنگام نصب آسانسور نکته ای که بسیار اهمیت دارد این است که موتور الکتریکی با قطعاتی که به آن وصل می شوند تراز و در یک راستا باشد. در صورت تراز نبودن محور و میله یاتاقان موتور به تدریج شروع به پوسیدن می کند. برای بررسی تراز بودن یا نبودن از تجهیزات پیشرفته اندازه گیری مانند لیزر می توان استفاده کرد.

 

  • پوسیدگی شیار: پوسیدگی شیار ها باعث سایش طناب ها می شود که همین امر باعث افزایش سطح سایش در شیار ها می شود که همین امر چرخه ای را به وجود می آورد که پوسیدگی شیار باعث ساییدگی خودش می شود.

 

  • تجزیه و تحلیل روغن و روغن کاری: با ایجاد سایش، ذرات فلزی کوچک وارد روغن می شوند و سیستم آسانسور را دچار ایراد می کنند. روغن کاری غیر تخصصی و یا مهر و موم های فرسوده نیز قادر به ایجاد آلودگی در روغن می باشند.

 

  • یاتاقان های پر سر و صدا: می توان گفت که دلیل نیمی از خرابی های موتور آسانسور به علت نقص و ایراد در یاتاقان است. معمولا یاتاقان های پر سر و صدا را به ارتعاشات درون موتور نسبت می دهند. در حالی که درایوهای فرکانس متغیر برای کم کردن انرژی مصرفی شما مفید هستند، آن ها جریان متداول را معرفی می کنند.

 

  • هنگام استارت موتور آسانسور صدای زیادی شنیده می شود اما حرکت نمی کند: علت این مشکل را می توان به از کار افتادن کلید گریز از مرکز ربط داد. در صورتی که کنتاکت های کلید در موقع خاموش بودن موتور وصل نشده باشد، هنگام آغاز به کار سیم پیچ راه انداز در مدار الکترونیکی قرار نمی گیرد و در نتیجه موتور حرکت نمی کند. برای برطرف کردن این مشکل باید به وسیله ی آوومتر کلید را تست کرده و اگر کلید معیوب بود آن را تعویض کنیم. این امکان نیز وجود دارد که سیم پیچ اصلی یا کمکی قطع شده باشد که برای برطرف کردن این مشکل باید توسط آوومتر هر دو مدار را تست کرده و با مشخص شدن محل قطعی آن را تعمیر کنیم.
مطالعه کنید :  ضوابط استاندارد نصب آسانسور در ساختمان ها

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

کد های خطای آسانسور

گاهی وجود یک مشکل در آسانسور توسط تابلو فرمان آسانسور نمایش داده می شود که بسیار کمک کننده در امر تعمیر و پیشگیری از به وجود آمدن مشکل در آسانسور می باشد. این کد خطاها تا حدودی مخصوص هر تابلو فرمان می باشد و کد خطای هر تابلو فرمان با تابلو فرمان شرکت دیگر تفاوت دارد. شما می توانید فهرست این کد های خطا را از دفترچه راهنمای تابلو فرمان آسانسور مطالعه کنید و متوجه نقص به وجود آمده شوید.

 

دکمه ریست آسانسور

ریست کردن دستگاه ها یکی از رایج ترین روش ها برای برطرف کردن مشکلات آن هاست. آسانسورها نیز دارای این قابلیت ریست کردن می باشند که شما می توانید این کار را از ریق تابلو فرمان آسانسور که برای کنترل کردن آسانسور می باشد انجام دهید.

راحت ترین راه برای ریست کردن آسانسور، قطع و وصل کردن مدار تغذیه تابلو فرمان است. برای این کار باید کلید مشکی رنگ بر روی تابلو 3 فاز را بچرخانید و از حالت 1 به حالت 0 تغییر دهید و پس از گذشت یک دقیقه مجددا آن را به حالت 1 برگردانید.

با توجه به این که برخی تابلو فرمان ها مجهز به سیستم اضطراری می باشند بهتر است 2 الی 3 دقیقه منتظر بمانیم تا در صورت وجود ایراد در برق شهری، سیستم نجات اضطراری کابین آسانسور را به نزدیک ترین طبقه برساند تا مسافرین از داخل کابین خارج شوند.

ریست کردن آسانسور باعث می شود تا برنامه های درایو کنترل حرکت و برد اصلی مجددا بارگزاری شوند تا در صورتی که مشکل نرم افزاری وجود داشته باشد آن را به حالت نرمال برگردانند. در صورتی که بعد از ریست کردن همان خطا مجددا بروز کرد بهتر است با سرویس کارهای تخصصی تماس بگیرید تا برای رفع مشکل به محل اعزام شوند.

 

 

متداول ترین خطاهای نصابان آسانسور

یک خطای مهم در نصب آسانسور ایرادات مربوط به چاه آسانسور است. چاه آسانسور باید با فضای حرکت کابین تطابق داشته باشد که برای این کار باید از مواد نسوز برای پوشاندن دیوارهای چاه به جای مواد غبارزا استفاده کنیم. در چاه آسانسور نباید هیچ گونه سوراخی به جز محل قرار گرفتن در و دریچه تهویه وجود داشته باشد. کف چاهک هم باید صاف و تراز باشد.

از دیگر اشتباهات رایج نصابان آسانسور می توان به استفاده از کلید های غیر استاندارد  قارچی درون چاهک اشاره کرد. کلید چاهک باید توسط نصابان در یک مکان ایمن و مشخص نصب شود تا از بروز خطا جلوگیری شود.

مطالعه کنید :  آسانسور موتور گیربکس

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که در هنگام نصب آسانسور رخ می دهد نصب لوله های غیر استاندارد در فضای چاه آسانسور است. در حالی که هیچ گونه لوله  یا وسیله ی اضافی در چاه آسانسور نباید نصب شود.

یکی دیگر از مواردی که اشتباهات رایجی در آن رخ می دهد قسمت درب آسانسور می باشد. دره باید به شکل استاندارد نصب شوند تا در طول زمان تغییر شکل و حالت پیدا نکنند. درهای آسانسور باید با هم تطابق داشته باشند تا از عملکرد ناصحیح آن ها جلوگیری شود. ممکن است نصابان به درستی قطعات آسانسور را نصب نکنند.

 

عیب یابی آسانسور در زمان نصب

طبق گزاراشات رسیده آمار تعداد آسانسور های فعال در کشور حدود 700 هزار عدد می باشد. این عدد روز به روز در حال اضافه شدن می باشد زیرا امروزه منازل در حال زیاد کردن ارتفاع خود می باشند و به سمت آپارتمانی شدن پیش می روند که نیاز قطعی به نصب آسانسور دارند. نصب اشتباه آسانسور و انجام خطا در حین نصب می تواند در ادامه ی کار آسانسور خلل ایجاد کند. حتی برخی اشتباهات در حین نصب آسانسور می تواند جان افرادی که در آینده استفاده می کنند را به خطر اندازد از این رو نیاز است که حتما در هنگام نصب آن و یا تعمیرات آسانسور در ادامه ی کار از تعمیر کاران خبره و با تجربه استفاده کنید.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

سخن آخر 

مجموعه پارس ایمن بالابر با انجام خدمات نصب و راه اندازی و سرویس آسانسور و بالابر این اطمیننان را به شما می دهد تا با خیال راحت از آسانسور خود استفاده کنید. کار این مجموعه فروش آسانسور و بالابر بوده و ارائه ی خدمات بیمه ای و خدمات پس از فروش از ویزگی های خاص این مجموعه می باشد. شما می توانتید از مشاوره ی حضوری این مجموعه برای نصب آسانسور خود بدون پرداخت هیچ هزینه ای استفاده کنید.

این مجموعه با بیش از 13 سال تجربه و انجام بیش از 1800 پروزه ی اجرایی توانسته رضایت 95 درصدی مشتریان خود را جلب کند و در بیش از 70 شهر مختلف خدمت رسانی کند.

4.6/5 - (5 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.