چرا آسانسور گیر می‌کند؟

گیر-کردن-آسانسور

با پیشرفت تکنولوژی و احداث ساختمان‌های بلند و آسمان خراش ها استفاده از طبقات بالاتر از طریق پلکان سخت و طاقت فرسا و همچنین زمانبر است، اما به کمک آسانسور و بالابر این مشکل حل شده و فقط کافیست وارد آسانسور شده و کلید طبقه مورد نظر را فشرده و پس از چند ثانیه در طبقه دلخواه پیاده شوید. امروزه آسانسور یکی از اجزای اصلی هر ساختمانی محسوب می‌شود و وجود آن برای هر ساختمانی لازم و مهم است. آسانسور و بالابر وظیفه نقل و انتقالات افراد و همچنین اثاثیه و انواع بار را در بین طبقات برعهده دارد. همانطور که از آسانسور و بالابر استفاده می‌شود، باید به موقع آن را سرویس و به خوبی از آن استفاده کرد تا شاهد خرابی آن نباشید. در این مقاله شما را با دلایل گیر کردن آسانسور اشنا خواهیم کرد.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

علت گیر کردن آسانسور

گیر کردن آسانسور علت های مختلفی دارد که بخشی از آن به استفاده نادرست از آسانسور اشاره دارد و بخشی از علت خرابی آسانسور، به عملکرد آسانسور بستگی دارد که با کمی مراقبت مانند استفاده درست و بهینه و سرویس به موقع آن می‌توان از بروز بسیاری مشکلات جلوگیری کرد. اما بطور کلی گیرکردن آسانسور مربوط به جمع شدن سیم‌های فولادی نگهدارنده، ایراد فنی گیربکس و یا ممکن است مربوط به خارج شدن اتاقک آسانسور از ریل باشد، البته دلایل دیگری نیز برای گیر کردن آسانسور وجود دارد اما دلایل عمده گیر کردن آن به این سه مشکل مربوط می‌شوند.

 

علل از کار افتادن آسانسور

عوامل بسیاری، باعث از کار افتادن آسانسور می‌شود که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

قطع برق: یکی از علت‌های مهم از کار افتادن آسانسور و همچنین از دلایل گیر کردن آسانسور قطع برق است که اگر با برق اضطراری هم روشن نشود، باعث می‌شود از چند ساعت تا چند روز آسانسور خاموش بماند و حمل و نقل افراد بین طبقات با مشکل روبرو می‌شود.

 

بسته نشدن درب کابین طبقات: یکی از عللی که باعث از کارافتادگی آسانسور می‌شود، بسته نشدن کامل درب آسانسور در طبقات است. پس بهتر است برای جلوگیری از این مشکل، پس از خارج شدن از آسانسور، از بسته بودن درب آسانسور مطمئن شوید.

 

استفاده از قطعات و ابزارهای ارزان و بی کیفیت: آسانسور در دسته ماشین آلات پر کاربرد محسوب می‌شود و برای جابجایی افراد در بین طبقات مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس این وسیله به جان افراد مربوط است و باید ایمنی کامل و لازم را داشته باشد و اگر در ساختن این دستگاه از قطعات آسانسور بی کیفیت و نامرغوب استفاده شود، شاید منجربه صدمه به افراد شود و جان بسیاری از انسان‌ها به خطر خواهد افتاد.

مطالعه کنید :  قیمت آسانسور

 

ظرفیت بیش از حد بار: ظرفیت هر آسانسور مشخص است و درون اتاقک کنار بورد آن ظرفیت آسانسور قرار داده شده است و باید تعداد افراد و باری که با آن حمل می‌شود، بر اساس ظرفیت تعیین شده آسانسور باشد و اگر تعداد افراد و یا بار اضافی توسط آسانسور حمل شود، باعث از کار افتادن دستگاه می‌شود. انجام ندادن سرویس‌های دوره ای به طور منظم: همه دستگاه‌های برقی و مصرفی و عمومی به صورت دوره ای و منظم باید مورد بازبینی و سرویس قرار بگیرند تا از خرابی و از کارافتادگی ناگهانی جلوگیری بعمل آید. برای سرویس کردن آسانسور باید ریل و سیم بکسل آن را روغنکاری و روانکاری نمود تا از پارگی و زنگ زدگی و خوردگی احتمالی سیم بکسل که کار نگهداری کابین را انجام می‌دهد، جلوگیری کرد. در ضمن موتور آسانسور در بازبینی دوره ای باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

نوسان زیاد برق ورودی: یکی دیگر از علل گیر کردن آسانسور نوسان زیاد برق ورودی می باشد. برق ورودی آسانسور نباید دچار نوسان باشد و برق باید بطور کامل و بی نقص وارد شود، در صورت هرگونه نوسان برق آسانسور کار نخواهد کرد.

 

نبود باطری خروج اضطراری: یکی دیگر از علل گیر کردن آسانسور نبود باطری خروج اضطراری می باشد. هر آسانسوری باید برق یا همان باطری اضطراری داشته باشد تا درصورت قطع برق بتوان از آن کمک گرفت.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

دستکاری افراد غیر مجاز: یکی دیگر از علل گیر کردن آسانسور دستکاری افراد غیر مجاز می باشد. آسانسور جز آن دسته از ماشین آلاتی است که نیاز به متخصص و مهندس مخصوص به خود را دارد، که باید در این زمینه اطلاعات و دانش کافی داشته باشد. افرادی که در این زمینه سررشته ندارند و تخصص کافی در این کار را ندارند نباید دست به تعمیر و یا سرویس آسانسور بزنند چون ممکن است با یک اشتباه کوچک به خود یا افرادی که از این وسیله استفاده می‌کنند، آسیب برسانید.

مرکز فروش، نصب و تعمیر انواع آساسنسور پارس ایمن بالابر 

 

 

جهت سفارش یا مشاوره با ما تماس بگیرید

بالابر خانگی (2)
کابین آسانسور (24)
آسانسور خانگی (2)

علل خراب شدن آسانسور:

آتش سوزی آسانسور

✔ توقف های ناگهانی

✔ افزایش دما

✔ کند باز شدن درب آسانسور

✔ آسانسور در طبقه ای مانده و حرکت نمی کند

✔ زمان انتظار زیاد

✔ هنگام استارت موتور آسانسور صدای زیادی شنیده می شود اما حرکت نمی کند

مطالعه کنید :  بالابر صنعتی

✔ درب کشویی داخل آسانسور باز می شود اما درب بیرونی مربوط به طبقه باز نمی شود

✔ هنگام استارت موتور مدار به دلیل عمل نمودن فیوز قطع می گردد

✔ موتور روشن نمی شود و از مدار هیچ گونه جریانی عبور نمی کند

✔ عدم عملکرد شاسی طبقات

✔ دمای موتور آسانسور یا بالابر پس از روشن شدن بالا می رود

✔ عدم تراز کابین با سطح طبقه

 

بررسی دیگر دلایل گیر کردن آسانسور: 

افزایش دما: افزایش دما یکی از دلایل گیر کردن آسانسور می باشد ، دمای مناسب برای عملکرد خوب آسانسور 5 تا 40 درجه است که با شروع فصل گرم تابستان، اگر سیستم خنک کننده و تهویه آسانسور به خوبی کار نکنند، ممکن است دمای سیستم درایو و کنترل به 100 درجه نیز، برسد که این امر باعث خرابی آسانسور می‌شود.

 

زمان انتظار زیاد: این امر بیشتر در آسانسورهای قدیمی اتفاق می‌افتد، اما یک تکنسین خبره می‌تواند با جایگزین کردن یک تابلوی مدرن تر این نقص را از میان برداشته و راندمان آسانسور را بالا ببرد. شاید این کار را نیز شما با کمی اطلاعات بتوانید انجام دهید اما بهتر است سرویس و تعمیر آسانسور را به متخصص خود بسپارید. درب کشویی داخل آسانسور باز می شود اما درب بیرونی مربوط به طبقه باز نمی شود: هر طبقه دارای یک دستگیره قفل و ی کمان وجود دارد که این قفل را باز کند، در بروز چنین مشکلی کمان درب باز کن با دستگیره قفل طبقه فاصله دارد که اجازه باز کردن را به کمان نمی‌دهد.

 

دمای موتور آسانسور یا بالابر پس از روشن شدن بالا می رود: علت‌های زیادی برای داغ شدن موتور وجود دارد اما یکی از علت‌های شایع نیم سوز شدن موتور است. موتوری که سالم و بی نقص باشد جریان الکتریکی را بدون هیچ اشکالی دریافت می‌کند اما موتورهای نیم سوز در سیم پیچی خود دچار مشکل شده و جریان الکتریکی گردش لازم در میدان مغناطیسی را نداشته و جریان کوتاه شده، در نتیجه موتور گرم می‌کند.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

توقف های ناگهانی: سرویس و نگهداری دوره ای آسانسور یک روش درست و صحیح جهت پیشگیری از خرابی احتمالی آسانسور بوده، که این کار باعث می‌شود که مصرف کنندگان این ماشین بتوانند بدون هیچ دغدغه‌ای از این وسیله استفاده نمایند. اگر سرویس و نگهداری به موقع انجام نشود ممکن است آسانسور دچار مشکلاتی از جمله: خطاهای الکتریکی، زمانبندی‌ها و معایب الکترونیکی شود که با یک حرکت عاقلانه می‌توانید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید و همیشه آسانسور ساختمان سالم و بی نقص باشد. آسانسور در طبقه ای مانده و حرکت نمی کند: این مشکل از چشمی آسانسور نشأت می‌گیرد، یعنی دو حالت بیشتر ندارد یا چشمی بطور کامل خراب شده و قابل استفاده نیست و یا چشمی دچار مشکل شده است.

مطالعه کنید :   نکات دانستنی در مورد آسانسور هتل

 

موتور روشن نمی‌شود و از مدار هیچ گونه جریانی عبور نمی‌کند: علت روشن نشدن موتور به احتمال زیاد قطع شدن قسمتی از مدار الکترونیکی است که می‌توان به کمک یک آوومتر و توسط یک تکنسین ماهر تمام اتصالات و کلیدها، سیم‌های رابط، پریز و دوشاخه را مورد بررسی قرار داد.

 

هنگام استارت موتور آسانسور صدای زیادی شنیده می‌شود اما حرکت نمی‌کند: اگر کلید گریز از مرکز از کار افتاده باشد باعث بروز چنین مشکلی می‌شود.

 

هنگام استارت موتور مدار به دلیل عمل نمودن فیوز قطع می‌گردد: این مشکل می‌تواند چند علت داشته باشد؛ یکی از علت‌های آن احتمال سوختن موتور است که با است و بررسی سیم پیچ موتور و استاتور می‌توان به طور قطع به سوخته بودن موتور نظر داد، که با سیم پیچی دوباره می‌توان موتور را تعمیر نمود. وجود اتصال کوتاه در خازن علت دوم به وجود آمدن چنین مشکلی است که پس از اطمینان می‌توان، با تعویض خازن این مشکل را نیز رفع نمود. این مشکل یکی دیگر از دلایل گیر کردن آسانسور می باشد.

 

پارس ایمن بالابر 

تعمیر و سرویس و نگهداری آسانسور یک کار تخصصی بوده و همه افراد نمی‌توانند بدون داشتن دانش و تخصص لازم عیب آسانسور را برطرف کنند. آسانسور اول برای نقل و انتقال افراد و بعد برای حمل بار و اثاث مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس با جان انسان‌ها سر و کار دارد. اگر آسانسور به موقع و در زمان‌های مناسب مورد بررسی و سرویس قرار نگیرد ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. پس بهتر است مدیر یک ساختمان که آسانسور و یا بالابر در آن وجود دارد به نکات ایمنی توجه لازم را داشته باشد.

شرکت آسانسور و بالابر پارس ایمن بالابر با داشتن سابقه‌ای دوازده ساله در ارائه انواع آسانسورها و بالابرهای فروشگاهی، خانگی، صنعتی و … را با بهترین نوع و کیفیت را دارد. این شرکت دارای بهترین متخصصین و تیمی حرفه ای در زمینه طراحی و نصب آسانسور و بالابر است، که شما می‌توانید بهترین خدمات را با بالاترین کیفیت از این شرکت دریافت کنید. مشتریان عزیز می‌توانند جهت مشاوره و خدمات پس از فروش آسانسور و پشتیبانی به سایت مراجعه نمایند.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

مرکز فروش، نصب و تعمیر انواع آساسنسور پارس ایمن بالابر 

 

 

جهت سفارش یا مشاوره با ما تماس بگیرید

بالابر خانگی (2)
کابین آسانسور (24)
آسانسور خانگی (2)
5/5 - (3 امتیاز)

۱ دیدگاه

  • سوال داشتم ، آسانسور آپارتمان گاهی اوقات تو یه طبقه میمونه دربشم باز میمونه بعد یه روز خودبخود درست میشه ، میشه بدون بازدید سرویسکار خودبخود درست بشه ؟ ممکنه مدیر ساختمون قفل کرده باشه ؟ چطوری بفهمیم قفل شده یا خرابه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.