علت خرابی آسانسورها و راه حل رفع آنها

علت-خرابی-آسانسورها

آسانسورها از اجزای ساختمان محسوب می‌شوند که کار حمل و نقل در طبقات مختلف را تسهیل می‌کنند. به دلیل پیچیدگی اجزای آسانسورها، تعمیر آنها در زمان بروز مشکل کار سختی می‌باشد. بنابراین تعمیر آسانسورها باید حتماً توسط تعمیرکاران متخصص و مجرب صورت گیرد. در این راستا مجموعه پارس ایمن بالابر در تولید و تعمیر آسانسورها با بیش از 13 سال سابقه آماده ارائه بهترین خدمت به هموطنان می‌باشد.

سه علت کلی خرابی آسانسور شامل؛ قطعی برق، نقص فنی (نقایص مکانیکی و الکتریکی) و استفاده نادرست از آسانسور می‌باشد که در مورد اخیر با رعایت ظرفیت آسانسور (معمولاً 4 نفر)، عدم حمل بارهای سنگین، عدم پریدن از کابین و… می‌توان تا حد زیادی از خرابی زودهنگام آسانسور جلوگیری کرد. در مورد نقص فنی مربوط به آسانسور کمک گرفتن از تعمیرکاری متخصص و مجرب تنها راه­کار می­باشد و هرگز نباید تعمیر آسانسور را به افراد غیرحرفه­ای سپرد. در این مقاله قصد داریم علت خرابی آسانسور و راه حل رفع آنها را ارائه دهیم.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

بررسی دلایل خرابی آسانسور ها

✔ افزایش دما :

در صورت بروز مشکل در سیستم خنک‌کننده آسانسور یا سیستم تهویه هوای آن دمای آسانسور از 5 تا 40 درجه (در حالت عملکرد طبیعی) تا 100 درجه سانتی‌گراد خواهد رسید که این افزایش دما می‌تواند موجب اختلال در عملکرد آسانسور شود. بهترین راه‌حل می‌تواند نصب سیستم خنک‌کننده برای اتاق تجهیزات آسانسور می‌باشد.

 

✔ آلودگی روغن:

آلودگی روغن می‌تواند عملکرد آسانسور را دچار مشکل کند. به طور مثال برنز موجود در روغنی که در چرخ دنده به کار رفته می‌تواند موجب ساییدگی تاج دنده می‌شود.

 

✔ آلودگی با گرد و غبار:

منشاء این آلودگی می‌تواند سرد کردن تجهیزات آسانسور با هوای خارج ساختمان باشد. خاک می‌تواند در کنتاکت‌های سیستم کنترل آسانسور اختلال ایجاد کند و به عنوان یک لایه عایق باعث افزایش بیشتر دما آسانسور ‌شود.

 

✔ رطوبت:

باعث تسریع خوردگی کنتاکت‌های سیستم آسانسور می‌شود و منشاء آن می‌تواند ارتباط آسانسور با هوای بیرون از ساختمان باشد. راه حل رفع مشکل، نصب سیستم خنک‌کننده برای آسانسور طوری که در جهت حفظ درجه حرارت و رطوبت مناسب آن عمل کند.

مرکز تخصصی فروش و تعمیر انواع آسانسور در تهران

پارس ایمن بالابر

جهت مشاوره یا سفارش با ما تماس بگیرید

✔ ساییدگی چرخ فلکه:

تنظیم نبودن فشار سیم بکسل می‌تواند در این مورد تأثیرگذار باشد. به منظور جلوگیری از بروز این مشکل باید به بازرسی‌های به موقع توجه داشت.

مطالعه کنید :   نکات دانستنی در مورد آسانسور هتل

✔ عملکرد بد یاتاقان:

علت آن را می‌توان ارتعاش موجود در موتور دانست. با قرار دادن یک جذب‌کننده القایی (درایوهای فرکانس) بر سر این جریان می‌توان مانع از خرابی آسانسور، تضمین امنیت و کاهش سروصدای الکتریکی روی زمین شد.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

✔ مصرف بالای انرژی:

به ویژه در آسانسورهای قدیمی وجود دارد بنابراین باید نوسازی سیستم‌های آسانسور صورت گیرد زیرا سیستم نسل‌جدید می‌تواند خدمات سریع‌تر و قابل اطمینان‌تری را با کاهش مصرف انرژی تا 74 درصد نسبت به سیستم‌های قدیمی ارائه دهد.

✔ قطع مکرر برق:

مصرف برق بالا در امکان پررفت و آمد به سبب استفاده از آسانسور موجب نوسانات برق و تغییر ولتاژ در نتیجه اختلال در فعالیت موتور می‌شود. فن‌آوری مادون قرمز، قابلیت نشان دادن فیوزهایی با حرارت بالا و نوسانات دمایی بالا را دارد و به وسیله آن می‌توان کیفیت برق را ارزیابی و به عیب‌یابی دستگاه قبل از خرابی موتور پی برد.

✔ آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی در آسانسور:

علت آن می‌تواند مواردی همچون فرسودگی و غیراستاندارد بودن سیستم برق‌رسانی آسانسور،‌ اشتباه تعمیرکار آسانسور در برقراری اتصالات برقی و یا حریق‌های عمدی می‌باشد.

✔ توقف‌های ناگهانی:

خطاهای الکتریکی و معایب الکترونیکی می‌تواند از عوامل عمده این مشکل باشد که با یک برنامه سرویس و نگهداری تا حد قابل‌توجهی می‌توان این ایرادات را پیشگیری و یا رفع نمود.

✔ زمان انتظار طولانی:

می‌تواند به علت یک رله معیوب یا قدیمی ‌شدن سیستم آسانسور باشد. ارتقا سیستم‌های کنترل رله مکانیکی به یک سیستم کنترل میکروپروسسوری جدید، می‌تواند زمان انتظار را به میزان ۵۰ درصد کاهش دهد.

✔ باز نشدن درب بیرونی مربوط به طبقه:

در این حالت دستگیره قفل طبقه با کمان درب بازکن فاصله زیادی دارد و کمان نمی‌تواند قفل را به عقب هدایت کند.

✔ قطعی مدار هنگام استارت موتور:

می‌تواند به علت سوختگی موتور و یا ایجاد اتصال کوتاه در خازن باشد. بنابراین نیاز به تعویض موتور یا خازن می‌باشد.

✔ عدم روشن شدن موتور و عبور جریان از مدار:

احتمالاً مربوط به قطعی قسمتی از مدار الکترونیکی است. برای رفع عیب آن ابتدا باید توسط آوومتر تمامی مدارهای الکترونیکی مثل سیم‌های رابط، اتصالات، کلیدها، دوشاخه و پریز را بررسی و سپس عیب مربوطه را برطرف کرد.

✔ افزایش دمای موتور آسانسور:

احتمال نیم‌سوز شدن موتور وجود دارد که در این حالت جریان الکتریکی بسیار بالاتری دریافت می‌کند. در سیم‌پیچ‌های اصلی و کمکی امکان اتصال حلقه و یا اتصال کلاف به کلاف وجود دارد در نتیجه مسیر جریان الکتریکی کوتاه شده است و دمای موتور بالا می‌رود.

مطالعه کنید :  بررسی قیمت روز انواع بالابر

✔ شنیدن صدای زیاد با استارت موتور آسانسور بدون حرکت آن:

علت آن معیوب بودن کلید گریز از مرکز یا قطعی سیم‌پیچ اصلی یا کمکی می‌باشد بنابراین نیاز به تعویض کلید و یا اصلاح قطعی سیم‌پیچ می‌باشد.

✔ گیر کردن آسانسور:

علت بروز آن می‌تواند مشکل در چشمی آسانسور، خارج شدن اتاقک از ریل راهنما، گیرپاچ کردن گیربکس موتور، جمع شدن سیم فولادی روی کابین آسانسور، پاراشوت کردن، فرسودگی و خوردگی می‌باشد.

✔ گیر کردن اعضای بدن در قسمت بالای کابین آسانسور:

این مشکل عموماً به علت خطای تعمیرکار آسانسور هنگام تعمیرات آسانسورهای تک درب و مکانیکی (قدیمی) و آسانسورهایی که فاقد چشم الکترونیک هستند روی می­ دهد.

✔ حبس شدن در آسانسور:

قطع برق شهری و عدم وجود ژنراتور در ساختمان، تجهیز نبودن آسانسورها به سیستم black out، سوار شدن بیش از حد ظرفیت، عدم سرویس و نگهداری آسانسور، استفاده از آسانسورهای ارزان قیمت و بی‌کیفیت، تعویض قطعات آسانسور با قطعات بی­کیفیت، عدم مهارت کافی تکنسین و تعمیرکار آسانسور می‌تواند علت این موضوع باشد.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

خرابی‌های مکرر آسانسور:

نشانه بارزی از نیاز آسانسور به تعمیرات اساسی و نوسازی می‌باشد. زیرا با قدیمی‌ شدن قطعات آسانسور، شانس خاموش شدن دستگاه یا اختلال در عملکرد آن بیشتر می‌شود و شایع­ترین خرابی مکرر در اپراتورهای درب می‌باشد. تعمیر آسانسورها به دلیل پیچیدگی ساختار آسانسور و موارد ایمنی کاری بسیار حساس بوده و حتماً باید توسط تعمیرکاران حرفه­ای صورت بگیرد تا ضمن عیب‌یابی دقیق و درست در آسانسور و رعایت موارد ایمنی، از بروز مشکلات بیشتر پیشگیری شود. شرکت آسانسور پارس ایمن بالابر با بیش از 13 سال سابقه فعالیت در ارائه خدمات آسانسور و بالابر آماده ارائه خدمات به شما هموطنان عزیز می‌باشد.

خرابی آسانسور

خرابی آسانسور

سرویس آسانسور

چرا باید اقدام به سرویس آسانسور نماییم جهت جلوگیری از خرابی آسانسور :

  1. تمامی ‌سیستم‌های آسانسور بعد از مدت زمان خاصی نیاز به تعویض یا به ‌روزرسانی دارند و برنامه نگهداری و سرویس منظم زمان تعویض آسانسور را به تعویق می‌اندازد.
  2. این خدمات باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود و همچنین خطر کارافتادگی آسانسور را کمتر می‌کند.
  3. برخی مشکلات در آسانسور مانند مصرف انرژی بالا و تولید صدای مزاحم به راحتی قابل تشخیص نمی‌باشند اما اطلاع از آنها باعث حفظ کارایی و بهبود عملکرد آسانسور می‌شود.
  4. آسانسور نیز همانند سایر وسیله‌های مکانیکی هر مدت یک بار به سرویس نیاز دارد و قدم اول به منظور کنترل عملکرد و امنیت آسانسور، انجام سرویس‌های به موقع است.
  5. در برخی مواقع ممکن است در اثر سهل‌انگاری و عدم سرویس به موقع مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف شوید. برای متحمل نشدن این هزینه‌ها می‌بایست هر چند وقت یک بار قطعات آسانسور را مورد بررسی قرار دهید.
  6. مسلماً اقداماتی که برای پیشگیری از خرابی آسانسور انجام می‌شود از تعمیر آن ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر است.
  7.  برای افزایش بهره­وری توصیه می‌شود که از خدمات دوره­ای نگهداری و تعمیر آسانسور استفاده گردد.
مطالعه کنید :  خطاهای مهم در زمان نصب آسانسور

 

بنابراین در صورت عدم توجه به سرویس به موقع آسانسور، به تدریج طول زمان انتظار برای آسانسور در طبقه توسط مسافر بیشتر می‌شود، زمان رسیدن آسانسور به طبقه دلخواه بیشتر می‌شود، هزینه تعمیرات آن بالاتر می‌رود، طول عمر آسانسور کوتاه‌تر می‌شود، اعتراض به نحوه عملکرد آن بیشتر می‌شود و از همه مهم‌تر امنیت استفاده از آسانسور در خطر می‌افتد. می‌توان عدم توجه به نگهداری و سرویس به موقع آسانسور را یکی از علل خرابی و کاهش عملکرد آسانسور دانست متأسفانه بسیاری از صاحبان آسانسور نشانه‌های پس‌رفت سیستم آسانسور را تشخیص نمی‌دهند. بنابراین حضور سرویس‌کار حرفه‌ای می‌تواند از بروز مشکلات جدی در آینده پیشگیری نماید. در این زمینه تعمیرکاران حرفه‌ای پارس ایمن بالابر، عیب‌یابی و سرویس آسانسور را بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

هزینه خرابی آسانسور

ابتدا باید به این نکته توجه داشت که بهتر است کار تعمیر و آسانسور را به یک تکنسین حرفه‌ای بسپارید؛ چرا که در صورت حرفه‌ای نبودن فرد، امکان خسارات و هزینه بیشتر وجود دارد. پارس ایمن بالابر با سابقه بیش از 13 سال سابقه در زمینه تعمیر و سرویس آسانسور آماده بهترین خدمات توسط تعمیرکاران متخصص خود می‌باشد. هزینه خرابی آسانسور بسته به نوع آسانسور و مشکل ایجاد شده می‌تواند بسیار متغیر باشد. خدمات تعمیر آسانسور توسط مرکز پارس ایمن بالابر به صورتی ارائه می‌گردد که در نهایت به نفع مشتری تمام گردد و تمام هزینه‌های تعمیر و سرویس آسانسور منصفانه و زیر نظر این مرکز می‌باشد.

مرکز تخصصی فروش و تعمیر انواع آسانسور در تهران

پارس ایمن بالابر

جهت مشاوره یا سفارش با ما تماس بگیرید

2/5 - (43 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.