پایین ترین قسمت چاه آسانسور و فضایی در بخش داخلی آسانسور را چاله یا چاهک آسانسور گویند که وزنه تعادل و کابین آسانسور داخل آن به حرکت در می آید. از طرفی یکی از بهترین مکان ها برای بازرسی آسانسور، چاهک آسانسور است. بنابراین زمانی که اقدام به طراحی و ساخت آسانسورها گرفته میشود بایستی فضایی نیز برای ساخت و آماده سازی چاهک آسانسور درنظر گرفته شود. براساس ظرفیت آسانسور و توسط شرکت آسانسور ابعاد چاهک آسانسور تعیین میگردد و بر مبنای آن چاهک آسانسور ساخته میشود.
چاهک آسانسور چیست؟
چاهک یا پیت آسانسور فاصله ایی بین کف چاه تا پایین ترین توقف کابین آسانسور است که فضایی را به عنوان جان پناه برای تعمیرکاران و سرویسکاران فراهم میکند ضمن اینکه بخش هایی نظیر ضربه گیرها و بافر در این بخش قرار گرفته اند. در صورت نیاز به هر گونه خدمات در زمینه آسانسور اعم از نصب راه اندازی و تعمیر آسانسور می توانید با مجموعه پارس ایمن بالابر در ارتباط باشید.
آماده سازی چاه آسانسور
آمادهسازی چاهک آسانسور یا به عبارتی نحوه محاسبه چاه اسانسور دارای دو مرحله کلی دیوارکشی و آماده سازی کف است. مواردی که باید در زمان آمادسازی چاهک آسانسور به آن توجه کرد عبارتند از محاسبه ارتفاع چاه اسانسور، بررسی ابعاد استاندارد چاهک آسانسور، اندازه چاهک آسانسور.
دیوارکشی چاهک آسانسور
دیوارکشی اطراف چاهک آسانسور از سه طرف راست، چپ و رو به رو و به سه روش آجرکشی، ورق کشی و رابتیس بندی انجام میگیرد جهت تکمیل دیوارکشی چاهک آسانسور از سمت داخلی چاهک به کمک خاک، گچ و سیمان میپوشانند. در این مرحله تامین روشنایی چاهک نیز انجام میگیرد.
کف سازی چاهک آسانسور
جهت کف سازی باید فضایی در نظر گرفته شود که این فضا باید پیش از بتون ریزی و از محل اولین توقف آسانسور در نظر گرفته شود. فضایی نیز جهت عملکرد سکوهای ضربه گیر و نیز چاه ارت باید در نظر گرفته شود. جهت ایجاد چاه ارت میتوان از چاه اصلی ساختمان کمک گرفت و یا در صورت فقدان این چاه در ساختمان، چاهی را در محل مناسب و در نزدیکی آسانسور به عنوان چاه ارت ایجاد کرد. سیم ارت ترجیحا در کف چاه یعنی در چاهک آسانسور و در عمق مناسب از زمین قرار گیرد.
نکات مهم آماده سازی چاهک آسانسور
در صورتی که جهت نصب آسانسور و یا آماده سازی چاهک آسانسور به دنبال تکنسین مجرب و متخصص میگردید میتوانید با پارس ایمن بالابر تماس حاصل فرمایید.
آنچه گفته شد مختصری از نحوه آماده سازی چاهک آسانسور بود اما نکات مهم دیگر در آماده سازی چاهک آسانسور محاسبه ارتفاع چاه اسانسور؛ اندازه چاهک آسانسور می باشد.
پیش از شروع هر کاری دقت شود که در تمام مراحل نصب آسانسور جهت حفظ ایمنی باید در مقابل همه فضاهایی که حالت پرتگاه دارند مثل درب های آسانسور، حفاظ ایمنی نصب گردد.
ابعاد استاندارد چاهک آسانسور
قبل از هر کاری از شرکت سازنده آسانسور بخواهید تا اطلاعاتی از فضای مورد نیاز و محل استقرار چاهک آسانسور مورد نظر در اختیار شما قرار دهد. در صورتی که کار آماده سازی چاهک را به تکنسین ماهر پارس ایمن بالابر بسپارید میتوانید از هر جهت خیالتان راحت باشد که تمامی نکات مهم آماده سازی چاهک آسانسور رعایت میگردد.
حتما بخوانید: آسانسور هیدرولیکی چیست
محاسبه ارتفاع چاه اسانسور
حداقل ارتفاع که میتوان برای چاهک آسانسور در نظر گرفت یک و نیم متر میباشد. چنانچه عمق چاهک آسانسور از 5/2 متر بیشتر باشد، یک درب ورودی کوچک برای چاهک جهت سهولت دسترسی سرویسکار به آسانسور در نظر گرفته شود. در صورتی که امکان تعبیه این درب ورودی برای چاهک وجود نداشت باید یک نردبان ثابت برای چاهک درنظر گرفت.
به طور کلی ابعاد چاهک از طریق ابعاد چاه به دست میآید: ابعاد چاه از هر طرف 20 سانتی متر بزرگتر از کابین در نظر گرفته میشود و ابعاد اجرایی چاهک حدود 10سانتی متر بزرگتر از ابعاد چاه درنظر میگیرند تا فضای کافی برای انجام کارهای مربوط به آرماتورهای چاهک تامین شود و در نهایت ابعاد چاهک تقریبا همان ابعاد چاه خواهد بود.
سیستم روشنایی چاهک آسانسور
برای تامین روشنایی چاهک باید یک کلید و یک پریز برق در داخل چاهک تعبیه گردد. مناسب ترین مکان جهت نصب چراغ ها در مجاورت ریل وزنه تعادل میباشد که برای سایر تجهیزات آسانسور مزاحمتی ایجاد نمیکند.
معمولا جهت روشنایی چاهک از چراغ های تونلی استفاده میگردد. برای تامین روشنایی چاهک باید در هر نیم متر از چاهک یک چراغ تونلی نصب گردد و از چراغ تونلی برای هر طبقه از آسانسور نیز استفاده گردد. برای جلوگیری از ورود آب به داخل چراغ های تونلی بهتر است آنها را به صورت عمودی نصب کرد به طوری که کابل ورودی سمت پایین چراغ قرار گیرد.
آخرین چراغی که در چاهک نصب میگردد باید در 50 سانتی متری کف چاله باشد و پریز مربوطه نیز باید در کنار آن قرار بگیرد و این پریز باید مجزا از سایر پریزها باشد تا در صورت خاموش کردن سایر چراغ ها این چراغ روشن بماند زیرا این چراغ به دلیل کم نور بودن این بخش و جهت تسهیل کار سرویسکاران الزامی است.
کلیه سیم کشی ها در داخل چاهک آسانسور باید داخل کانال های مخصوص صورت گیرد. باید کلیدهای قارچی یا همان کلیدهای توقف اضطراری در چاهک (داخل کابین یا روی سقف کابین) بدون در نصب شوند. نباید با قطع جریان از مدار تغذیه آسانسور (تابلوی برق)، روشنایی چاهک قطع گردد.
دیوارکشی چاهک آسانسور
همه چاهک های آسانسور باید دارای کف، سقف و دیواره هایی بدون وزنه باشند. ویژگی هایی که باید دیوار چاه یا چاهک داشته باشد:
- گرد و غبارساز نباشد
- مواد غیرقابل اشتعال
- بدون حفره و روزنه
- کاملا صاف
پیش از اقدام به شروع دیوارکشی و یا نصب درب و ریل باید کف چاه آسانسور (چاهک) به طور کامل تخلیه و پاکسازی گردد. علیرغم اینکه دیوارکشی آسانسور را میتوان توسط مصالح متنوعی ساخت اما موضوع مهم تر این است که دیوارکشی ایجاد شده برای چاهک باید تاب و توان تحمل لازم در مقابل نیروها و حرکت کابین و یا ارتعاشات موتور در هنگام وقوع زلزله و حریق را داشته باشد. آسانسورهای پانورامیک یا نماباز در بین آسانسورها، فاقد دیوار میباشند.
دیوارچینی اطراف درب ها باید به صورتی انجام گیرد که از سمت چاهک از لبه درب ها تجاوز نکند و حداقل هم راستا با لبه های چهارچوب درب باشد. پس از صدور مجوز آهن کشی تمامی آهن آلات به کار رفته در داخل چاه توسط ضدزنگ پوشیده شوند. اجرای آهن کشی باید با نظارت نماینده فنی شرکت فروشنده آسانسور یا تحت نظارت خود ساختمان انجام گیرد. در صورتی که عملیات کلاف بندی در آهن کشی داخل دیوار و پشت ستونها انجام میگیرد، باید در محلی که براکت ها روی کلاف های افقی نصب میشوند، فضای کافی جهت جلوگیری از تخریب بعدی درنظر گرفته شود.
آب بندی چاهک آسانسور
آبندی چاهک آسانسور درر مناطق دارای سطح آب زیرزمینی بالا از اهمیت بالایی برخوردار است و چاهک آسانسور پس از اتمام نصب تجهیزات آسانسور باید نسبت به آب غیرقابل نفوذ باشد. این آب بندی چاهک آسانسور بهتر است هر چه زودتر انجام گیرد زیرا انجام این کار در زمان نشت آب کار دشواری است و پیش از آسیب به تجهیزات الکتریکی و دیوارها و نیز تلفات جانی انجام شود.
ریل ها اجزای فلزی برای هدایت وزنه تعادل یا کابین هستند که به تسهیل حرکت در مسیر قائم کمک میکند. ریل ها را برای اینکه در برابر رطوبت و مصالح ساختمانی محافظت شوند، نایلون پیچ کنید. جهت ایجاد استحکام مناسب باید در زیر ریل های راهنمای مربوط به کابین و وزنه تعادل از پلیت ها استفاده شود.
- وجود هر گونه مواد قابل اشتعال یا حفره داخل چاهک ممنوع میباشد.
- جهت ایجاد یک فضای جداگانه در بین کابین و وزنه تعادل از یک فنس به صورت عمودی و با مساحت 5/1 در 5/1 متر استفاده شود.
- در زیر ضربه گیرهای مربوط به کابین و وزنه تعادل باید از سکوی بتونی یا فلزی استفاده گردد.
- چنانچه در سمت درهای کابین، سطح داخلی چاهک دارای برجستگی باشد باید با زاویه ای 60 درجه آن را نسبت به افق پوشانید.
- نباید از داخل چاهک آسانسور لوله ها و یا کانال های برق، فاضلاب، آب و یا وسایل آتش نشانی عبور کند.
- جهت باز شدن دریچه های بازدید، درهای اضطراری و بازرسی نباید به سمت داخل چاهک باشد.
- در پایین ترین مسیر حرکتی وزنه تعادل و کابین، ضربه گیرها قرار میگیرند. ضربه گیرها باید به گونه ای نصب گردند که پس از برخورد وزنه تعادل و کابین و فشردگی کامل، باز فضای کافی برای جان پناه باقی بگذارند.
در زیر چاهک آسانسور نباید فضایی برای دسترسی افراد داشته باشد. در صورتی که فضایی در زیر چاهک برای دسترسی افراد وجود داشته باشد باید دو شرط در آن رعایت شود:
- کف چاهک تحمل حداقل وزن 5000 نیوتن در هر متر را داشته باشد.
- وزنه تعادل به ترمز ایمنی مجهز باشد و یا از قسمت زیر ضربه گیر وزنه تعادل به طور محکم ستونی صلب به زمین وصل شده باشد.
نیروی دینامیکی وارده به سقف چاهک آسانسور را برای آسانسورهای با ظرفیت مختلف درنظر گرفته شود. با توجه به نکات مهم آماده سازی چاهک آسانسور لزوم انتخاب تکنسین ماهر و متبحر جهت این کار بیش از پیش مشخص میگردد. این کار باید به یک مجموعه مطمینی سپرده شود که با رعایت ایمنی کامل بهترین خدمات را به مشتریان ارائه دهند. چنانچه در زمینه نصب آسانسور به دنبال نصاب و سرویسکاران مجرب میگردید، این مجموعه از بهترین قطعات آسانسور استفاده میکند. پیشنهاد ما به شما مجموعه پارس ایمن بالابر با سالها سابقه و فعالیت در تمام نقاط تهران میباشد.
بدون دیدگاه