نصب آسانسور در ساختمان های بلند

نصب-آسانسور-در-ساختمان-های-بلند

با توسعه شهرها و پیشرفت دانش بشریت در ساخت و بنای ساختمان های بسیار بلند، ساخت ساختمان های بلند با رشد بسیار زیادی روبه رو شده است. آسانسور در ساختمان های خیلی بلند موضوع را ثابت می کند که هیچ محدودیت فنی در طراحی و ساخت این نوع ساختمان ها وجود نداشته و جریان حرکت آسانسورها و انتقال ساکنین و مراجعه کنندگان در این ساختمان ها شبیه جریان خون و انتقال اکسیژن و مواد غذایی در کالبد انسان می باشد. در نتیجه نصب آسانسور در ساختمان های بلند بسیار حیاتی می باشد.

 ساخت و طراحی آسانسور با مشکل های فراوانی از نظر تاثیر فیزیولوژی، روانی به مسافرین و یا محدودیت اقتصادی در این نوع ساختمان ها روبه رومی شود که بهتر است برای رفع مشکل به شرکت های معتبراز جمله پارس ایمن بالابر مراجع کرد. یکی از این محدودیت ها فضای اشغالی توسط چاه و تجهیزات آسانسوری می باشد.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

آیا ساختمان های چند طبقه نیاز به آسانسور دارند

نصب آسانسور در ساختمان های بلند و یا نصب آسانسور برج با توجه به شرایط اقلیمی و منطقه ای هر شهر تعریف خاص خود را داشته. در یک شهر کوچک ساختمانی به ارتفاع ۶ طبقه ساختمان بلند محسوب می شود و از سوی در یک شهر بزرگ ساختمان بلند به ساختمان های با بیش از ۶۰ طبقه محسوب می نشود.

یکی از محدودیت های که تاثیر در ملاک طبقه بندی ساختمان ها به ساختمان بلند و غیره شده است ارتفاع نردبان سازمان آتش نشانی و امکان اطفاء حریق توسط ماموران آتش نشانی در ساختمانهای بلند میباشد بنابراین جهت رفع این مشکل نیز باید تمهیداتی پیش بینی شده که در بخش اطفاء حریق به تفصیل در خصوص آن بحث می شود.

 

انواع آسانسورهای قابل استفاده در ساختمان های بلند عبارتند از:

  • آسانسور کششی
  • آسانسور هیدرولیکی
  • آسانسور بدون موتورخانه، روم لس (MRL)

 

قطعات آسانسور که در نصب در ساختمان های بلند مورد نیاز هستند عبارتند از:

 

موتورخانه آسانسور

محل قرار گرفتن موتور، گیربکس (درصورت وجود)، تابلو کنترل و گاورنر در موتورخانه یا اتاق آسانسور میباشد. در آسانسورهای کششی، در بهترین حالت موتورخانه درست در بالای چاه آسانسور قرار میگیرد

ابعاد موتورخانه”، “محل قرار گرفتن هر کدام از اجزاء  تهویه  نور اتاق و حتی جهت باز کردن درب ورودی موتورخانه” مقرراتی دارا میباشد که بازرسین استاندارد آسانسور هر کدام از آنها را با چک لیست خود مطابقت داده و در نهایت آسانسور را تایید می کنند.

 

تابلو کنترل آسانسور

 تابلو کنترل آسانسورها در اتاق آسانسور نصب شده و فرمانهای لازم را برای حرکت آسانسور و تنظیم سرعت آن، باز شدن و بسته شدن بموقع دربها را صادر کرده. تابلو کنترل برای هر یک از نوع های آسانسور متفاوت میباشد و حتی اگر آسانسور درایو داشته  باشد، تابلو کنترل مخصوص خود را باید داشته باشد.

 

یوکِ کابین آسانسور

یوک در واقع شاسی کابین آسانسورمیباشد که قطعات کابین روی آن استوار میشوند در آسانسور کششی، یوک از بالا توسط سیم بکسل به موتور متصل میشود و در آسانسور هیدرولیک، جک هیدرولیک از پایین به یوک وصل شده است.

یوک باید در مرکز ثقل کابین قرار بگیرد، در غیر اینصورت در گذشت زمان کابین و اجزاء آسانسور آسیب دیده. به همین دلیل میباشد که نباید با آسانسور مسافربری، بار حمل بشود. سیستم ترمز پاراشوت و نیز کفشکها به یوک متصل شده است.

مطالعه کنید :  آسانسور یا پله برقی؟ تفاوت در چیست؟

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

وزنه تعادل زنجیر جبران

برای اینکه مصرف انرژی کاهش یابد و استهلاک موتور آسانسور، وزنه ای معادل وزن کابین خالی (بدون مسافر) از طریق قرقره به کابین متصل میشود. (شکل اول در همین مقاله). جنس وزنه می تواند از چدن و یا سرب تشکیل باشد.

در برجهای بلند مرتبه، مانند برج میلاد، وزن کابل نیز عدد قابل توجهی میباشد و هنگامیکه کابین در پایینترین طبقات و یا بالاترین طبقات قرار داشته  باشد، این تعادل بر هم خورده، برای پیشگیری از این اتفاق، از زنجیر جبران استفاده میکنیم. زنجیر جبران، از زیر کابین، به زیر وزنه تعادل متصل شده است و تعادل دقیقتری را بین کابین و وزنه تعادل برقرارکرده است و همچنین میتوان از کارشناسان و افراد حرفه ای پارس ایمن بالابر کمک گرفت تا به نحوه احسنت مشکل بر طرف بشود.

 

سیم بکسل آسانسور و اتصالات سیم بکسل

قرقره تشکیل شده از کابین و وزنه تعادل از طریق سیم بکسل به یکدیگر متصل میشوند و در چاه آسانسور معلق میباشند. نوع، تعداد و ضخامت سیم بکسل مورد استفاده نیز از طریق محاسبات و جداول استاندارد تعیین شده است.

 

نگهدارنده ریل و ریل راهنما واسکلت بتنی و فلزی

ریل آسانسور برای اهداف زیر طراحی و ساخته شده است: برای کابین و وزنه تعادل در چاه آسانسور در مسیر مستقیم و عمودی حرکت بکنند، و به یکدیگر برخوردی نداشته باشند ، مسیر حرکتشان توسط ریل آسانسور (ریل راهنما) محدود شده است

در صورتیکه سرعت حرکت آسانسور بیشتر از مقدار پیش بینی شده افزایش پیدا کند، ترمزهای پاراشوت به ریل فشار می آورده و آسانسور را از حرکت نگاه می دارند. ریل آسانسور از طریق نگهدارنده ریل به دیواره چاه آسانسور متصل شده است.

نگهدارنده نیز در ساختمانهایی با اسکلت فلزی، به تیر آهن عمودی اصلی متصل میشود و در ساختمانهایی با اسکلت بتنی، از قبل می بایست صفحه یا پروفیلی برای اتصال به نگهدارنده پیش بینی بشود. ریل آسانسور، نگهدارنده ها و اجرای تراز آنها (تراز ریسمان) از جمله موارد حساس میباشد که توسط بازرسان استاندارد شرکت آسانسور ، پارس ایمن بالابر بدقت کنترل می شوند.

 

کفشک کابین

کفشک، مسیر حرکت کابین و وزنه تعادل را روی ریل محدود کرده است، کفشکها دو نوع دارند: لغزشی و غلطکی در چهارگوش کابین آسانسور (یوک) و وزنه تعادل کفشک نصب شده است.

 

درب کابین و درب آسانسور ایستگاه یا توقف

بین فضای کابین آسانسور و محوطه بیرون آن 2 درب وجود خواهد داشت، یکی درب داخلی (یا درب کابین) و دیگری درب بیرونی است. درب داخلی معمولا از نوع “اتوماتیک دو لت” انتخاب شده است که خودکار باز و بسته می شود. ولی سازنده می تواند درب بیرونی را “لولایی” یا “اتوماتیک” را مورد انتخاب قرار دهد درب لولایی از نظر تردد و اشغال فضا برای باز و بسته کردن درب محدودیت دارد. مضاف بر آن، احتمال چفت نشدن درب لولایی در طبقات وجود داشته باشد که باعث می شود آسانسور نتواند فرمان احضار را در دیگر طبقات پاسخ بدهد.

 

سیستم باز کننده درب آسانسور

این سیستم کنترل دربهای داخلی و خارجی کابین را در بر میگیرد وظایف این سیستم به صورت زیر میباشد. پس از رسیدن آسانسور به محل دقیق طبقات، درب داخلی و خارجی (برای آسانسور تمام اتوماتیک) را بازکرده در صورتیکه مانعی در درب ورودی وجود داشته باشد، درب را باز نگه میدارد. قبل از بسته شدن کامل دربها  فرمان حرکت را به موتور صادر نکند. باز و بسته شدن دربها را در حداقل زمان و با کمترین صدا انجام شود.

مطالعه کنید :  معرفی انواع آسانسور

 

کابل متحرک آسانسور

کابلی میباشد که فرمانهای مسافران را از داخل کابین به تابلو کنترل منتقل کرده و از کابین آویزان میشود و با کابین بالا و پایین می رود در هر طبقه، حداقل 8 رشته سیم در کابل متحرک وجود دارد، برای یک ساختمان با 5 ایستگاه، کابل متحرک 40 رشته سیم خواهد داشت.

 

کلیدهای احضار، نمایشگر طبقات، پنل کنترل کابین

این کلیدها و نمایشگرها، فرمانهای مسافرین را به تابلو کنترل انتقال میدهد و وضعیت آسانسور را به مسافرروی صفحه نمایشگر نشان می دهند.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

چاه آسانسور یا چاله آسانسور

مسیر حرکت کابین آسانسور از پایینترین ایستگاه تا بالاترین آن در چاه یا چاله آسانسور شکل می گیرد، فاصله بین کفِ پایینترین ایستگاه را تا کفِ چاه آسانسور “چاهک آسانسور” گفته میشود، که بافر در کفِ چاهک جانمایی شده است.

 

بافر (ضربه گیر) آسانسور

بافر وسیله ای میباشد که در چاله آسانسور و در زیر کابین و وزنه تعادل تعبیه شده است و در صورتیکه آسانسور، در پایینترین ایستگاه، از حد مجاز پایینتر برود، به آرامی با بافر برخورد کرده و اتاق آسانسور تکان کمتری را تحمل خواهد کرد. بافر در انواع ضربه گیر پلی اورتان، ضربه گیر فنری و ضربه گیر هیدرولیک (روغنی) دارا است.

 

شرایط نصب آسانسور در ساختمان های بلند

در بیشتر کشورهای که ساختمان هایی به ارتفاع بیش از ۲۱ متر دارد جزء ساختمان های مرتفع محسوب می شوند و زمان انتظار مسافرها در طبقه اصلی ساختمان در مدت زمان ۵ دقیقه بحرانی متناسب با نوع کاربری و ترافیک آن از اهمیت بسزائی برخوردار می باشد.

مدت زمان انتظار در ساختمانی مسکونی حداکثر ۶۰ ثانیه و ساختمان های اداری ۳۰ثانیه می باشد در ساختمان های بلند استفاده از کابین بزرگ به دلیل طولانی بودن مسیر حرکت کابین آن ساختمان و تعداد زیاد توقف ها و زمان سوار و پیاده شدن مسافرین باعث نارضایتی مسافرین در طول حرکت کابین در ساختمان می شود و مدت زمانی که مسافرین در داخل کابین حبس شده است بیش از اندازه خواهد بود که این زمان اصلا نباید بیش از10 دقیقه باشد که برای رفع و حل این معضل درو حل این معضل در ساختمان های بلند طبقات ساختمان به چند بخش تقسیم می شود و برای هریک از آن ها آسانسوری با ظرفیت و سرعت های متفاوت در نظر گرفته شده است.

 

مزیت ها و معایب نصب آسانسور در ساختمان های بلند

 نصب آسانسور در ساختمان های بلند دارای مزیت و معایبی می باشد از مزیت های آن  میتوان به شرح زیر نام برد شود:

  • کاهش تعداد چاه آسانسور در ساختمان تا حدود ۳۰ درصد نسبت به طراحی آن ساختمان با آسانسورهای تک کابینه
  • کاهش فضای اختصاصی به آسانسورها در طبقه همکف اصلی
  • کاهش تعداد ورودی ها
  • نصب سریع آسانسورها و کاهش هزینه های نگهداری آن

 

از معایب آن می توان به شرح زیر نام برد شود:

  • ناراحتی بسیار مسافران در انتخاب آسانسورها  در طبقه همکف وهمچنین جابه جایی آسانسور در طبقه همکف مجازی تا رسیدن به مقصد
  • فضای انتظار در هنگام تخلیه و سوار شدن باید حد کافی هنگام تخلیه و متناسب با ظرفیت کابین باشد
  • متعادل کردن ظرفیت کابین در طبقه همکف در طبقات زود و فرد
  • ارتفاع کف تا کف طبقات باید کاملا منظم و دقیق باشد.
  • افزایش عمق چاهک و ارتفاع بالاسری و نیز افزایش ظرفیت در موتورخانه و سازه
مطالعه کنید :  استاندارد موتورخانه آسانسور

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

طراحی و نصب آسانسور در ساختمان های بلند

برای طراحی آسانسور ابتدا باید  محلی که آسانسور در آنجا نصب می شود را به درستی مورد بررسی قرار داد سپس با اندازه گیری های لازم جهت ابعاد آسانسور و بررسی شرایط و موقیت مکانی آسانسور تکنسین های ما شروع به طراحی آسانسور بر اساس اطلاعات بدس آمده و همچنین بر اساسن نیاز و خواسته مشتری می کنند. هدف اصلی شرکت پارس ایمن بالابر رضایت کامل مشتریان گرامی می باشد.

 زمانی که ابعاد آسانسور بررسی و اندازه گیری شد طراح با توجه به سلیقه مشتری و خواسته های مشتری آسانسور مورد نظر را طراحی و سپس ساخت آن و در آخرین مرحله نصب دستگاه را به درستی به پایان می رساند.

 

مراحل نصب آسانسور در ساختمان های بلند

طریقه نصب آسانسور در ساختمان های بلند به این صورت می باشد که ابتدا نصاب مکان مورد نظر را بررسی می کند و زمانی که از نظرش مکان مورد نظر مورد تایید بود شروع به نصب داستگاه می نماید، شرکت پارس ایمن بالابر دارای حرفه ای ترین نصابان آسانسور هستند که با توجه به علم روز دنیا کار خود را مرحله به مرحله انجام می دهند.

 

مراحل نصب آسانسور صفر تا صد

  • اندازه گیری ابعاد محل مورد نظر جهت نصب آسانسور
  • طراحی شکل آسانسور بر اساس سلیقه مشتری
  • کندن چاه و چاهک برای قرار دادن موتر دستگاه
  • نصب کابین و قطعات آسانسور

 

نصب آسانسور در نمای ساختمان های بلند

برخی از ساکنین دوست دارند که آسانسور آن ها در خارج از ساختمان نصب شود و برخی از ساختمان های بلند به دلیل اینکه فضای کافی جهت نصب آسانسور ندارند ناگریز باید آسانسور را در نمای ساختمان نصب کنند، از همین رو شما عزیزان می توانید برای مشاوره گرفتن از نحوه نصب آسانسور در نمای ساختمان خود با ما تماس گرفته و با مشورت کردن با مشاورین ما بهترین تصمیم را انجام دهید.

 

قیمت نصب آسانسور در ساختمان های بلند

مواردی که قیمت آسانسور را تعیین می کنند عبارتند از: نوع آسانسور ، تعدا توقف یا ایستگاه ها ، کیفیت قطعات و اجزای آسانسورها ، دستمزد نصاب. شما عزیزان جهت بررسی هزینه نصب آسانسور در ساختمان های بلند می توانید از طریق شماره تلفن های موجود در سایت پارس ایمن بالابر تماس گرفه تا کارشناسان ما به روز ترین اطلاعات را از نظر هزینه ها به شما بدهند. در صورتی که قصد خرید آسانسور را دارید شرکت ما بهترین گزینه می باشد.

 

شرکت نصب آسانسور در ساختمان های بلند

پارس ایمن بالابر دارای چندین سال سابقه کاری در زمینه طراحی، ساخت، راه اندازی و نصب آسانسور فعالیت دارد. این مجموعه دارای بهترین نصابان و حرفه ای ترین نصابان می باشد. هدف اصلی این مجموعه جلب رضایت مشتریان گرامی می باشد. پارس ایمن بالابر همچنین یکی از شرکت های نصب آسانسور  می باشد.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

4.7/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.