ضوابط استاندارد نصب آسانسور در ساختمان ها

ضوابط-استاندارد-نصب-آسانسور-در-ساختمان-ها

ضوابط نصب آسانسور روابط به شرایط خاص خودش را دارد و نصب این محصول در هر جایی متفاوت است برای مثال ضوابط نصب آسانسور در ساختمان ها با نصب آسانسور در منزل مسکونی متفاوت است بنابر تفاوتهایی که در آسانسور دارد یک مهندس و کارشناس باید در تمامی  مراحل نصب آسانسور در محل حاضر باشد و مانع از وجود مشکلات  ایرادهایی که می‌تواند در حین نصب وجود بیاید بشود.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

ضوابط آسانسور در ساختمان ها

سالهاست که با وجود آسانسور رفت و آمد در بین طبقات آسان شده است پس از پیشرفت تکنولوژی و خراب کردن بیشتر خانه های قدیمی و برج سازی به جای آنها، آسانسور به یک عنصر مهم در یک ساختمان تبدیل شد. امروزه حتی در خانه­ های دوبلکس نیز آسانسوری برای رفت و آمد بین طبقات تعبیه شده است.

آسانسور بنا به کاربردی که دارد، می­تواند شیشه­ای یا فلزی باشد. برای مثال امروزه در بیشتر پاساژهای مدرن برای جابجایی از آسانسورهای شیشه­ای استفاده شده است. ضوابط نصب آسانسور در ساختمان ها مسئله ای مهم و حیاتی است.

هر آسانسور بنا به گنجایشی که دارد و طبقاتی که در آن رفت و آمد دارد، نیاز به معماری و دانش خاصی دارد. بنابراین این که آسانسور برای حمل افراد در یک ساختمان استفاده شود یا برای حمل و جابجایی مصالح، ابزار و … ساخت و نصب آن را متفاوت می­کند. بافت آسانسور و شرایط قرار گیری آن با توجه به بنا متفاوت است.

از اولین و مهمترین ضوابط نصب آسانسور در ساختمان ها تهیه یک نقشه­ی کاملا مهندسی شده برای جاگذاری آسانسور است. برای عملی کردن نقشه­ی آسانسور این نقشه حتماً باید تحت نظارت مهندس ناظر و با مشورت چند نفر انجام شود.

از مهمترین مکان هایی که باید در نصب آسانسور مورد بررسی قرار بگیرد، نقشه پارکینگ، زیرزمین، تعداد طبقات و همکف است. مهندس ناظر بر ساخت آسانسور حتماً باید از تعداد نفراتی که در ساختمان رفت و آمد دارند و شرایط استفاده از آسانسور اطلاع پیدا کند. پس از این بررسی ها نیاز است که چاله آسانسور آماده‌سازی شود. پس از کندن محل قرارگیری آسانسور، با توجه به ظرفیت آسانسور، صاحب بنا در انتخاب نوع آسانسور می­تواند نظراتش را دخیل کند.

مطالعه کنید :  هزینه ساخت و نصب بالابر

 

شرایط استاندارد آسانسور

شرایط استاندارد آسانسور در جاهای مختلف و مکانهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. حتی ضوابط نصب آسانسور در یک کشور ممکن است با کشورهای دیگر متفاوت باشد. برای مثال ضوابط نصب آسانسور در ساختمان ها با یک منزل دوبلکس ممکن است متفاوت باشد.

چنانچه می‌خواهید آسانسور نصب کنید، باید شرایط استاندارد آسانسور را بدانید و مکان­های مورد نظر برای نصب آن را از ابتدا در ساختمان تعبیه کنید. باید بدانید که آسانسور انواع مختلفی دارد و نصب آن نیز به شیوه های گوناگون انجام می شود.

یکی از قدیمی ترین نصب های آسانسور نصب آسانسور به صورتی کششی است. در این نوع آسانسور از سیم بکسل و قرقره برای بالا و پایین کردن آسانسور استفاده می شود. این آسانسورها مصرف انرژی کمتری دارند و در ساختمان­های قدیمی و چندین طبقه استفاده می شوند.

نوع دوم آسانسور، آسانسور هیدرولیکی است که به جکی نیز معروف است. این آسانسورها برای طبقات کمتر استفاده می شوند و نیازی به موتورخانه ندارند. آسانسورهای هیدرولیکی یا جکی که اخیراً زیاد استفاده می­شود، خطر کمتری دارد و در رفت و آمد هیچ صدایی ندارند. اما آسانسورهای کششی بدلیل اینکه با قرقره سر و کار دارند، سر و صدای زیادی دارند و امکان کنده شدن این آسانسورها در طی سالها استفاده بیشتر است.

 

ضوابط آسانسور از دید شهرداری

مدتی است که برای ضوابط آسانسور شهرداری چند تبصره را تعیین کرده است که در ساختمان های مختلف با توجه به تعداد ساختمان ها این ضوابط تفاوت دارد. برای مثال با توجه به ابعاد چاله های آسانسور، شهرداری ابعاد مشخصی را برای هر آسانسور در نظر گرفته است. ضوابط نصب آسانسور در ساختمان ها به منظورهای مختلفی انجام می­شود.

برای مثال این ضوابط باعث کاهش خطرات احتمالی آسانسور می­شود.  بسیاری از خطراتی که همراه با آسانسور وجود دارند، مثل سقوط، به دلیل رعایت نکردن ضوابط نصب آسانسور در ساختمان ها است.

مطالعه کنید :  بالابر نفربر

چنانچه به ضوابط نصب آسانسور در ساختمان ها علاقه ‌مند هستید، می توانید این مقاله را تا انتها بخوانید. یکی دیگر از ضوابطی که شهرداری برای نصب آسانسور تعیین کرده است، تعداد واحدها در هر طبقه ساختمان است.

چنانچه در یک طبقه مسکونی تعداد واحدها از چهار واحد بیشتر باشد، نیاز است که تعداد آسانسورها نیز افزایش یابد. هم­چنین اگر تعداد طبقات نیز بالاتر از حد خاصی باشد، نیاز است که چند آسانسور در یک ساختمان نصب شود. این شرایط برای راه پله نیز اجرا می­شود. چنانچه تعداد واحدهای یک ساختمان در هر طبقه بیشتر از چهار واحد بود، باید حداقل دو راه پله برای ساختمان تعبیه شود.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

ضوابط آسانسور مسکونی

با توجه به متراژ زمینی که در آن آسانسور می‌خواهد قرار بگیرد، ضوابط نصب آسانسور در ساختمان ها متفاوت است. برای مثال جهت زمین­های بالای ۲۰۰ متر قانونی تصویب شده است، مبنی بر اینکه ابعاد داخلی آسانسور حداقل باید ۱۶۰ در ۲۰۰ سانتی متر باشد.

هم­چنین چنانچه تعداد واحدها در یک طبقه مسکونی بیشتر از چهار واحد باشد نیاز است است که دو آسانسور وجود داشته باشد و اگر کمتر باشد یک راه پله و آسانسور کفایت میکند. همچنین ابعاد آسانسور با توجه به تعداد واحد ها و طبقات یک مجتمع مسکونی و تعداد افراد ساکن متفاوت است.

البته این در شرایطی است که نصب آسانسور همراه با ضوابط باشد. ضوابط نصب آسانسور در ساختمان ها از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. اگر برای نصب آسانسور این ضوابط را رعایت نکنید، علاوه بر اینکه مجوزی از سمت شهرداری برای نصب آسانسور به شما داده نمی­شود، هم­چنین هیچ ضمانتی از سمت هیچ بیمه­ای برای شما وجود نخواهد داشت.

 

ضوابط آسانسور در معماری

ضوابط نصب آسانسور در ساختمان ها بر عهده مهندس و طراح معمار است. با توجه به ابعاد ساختمان، تعداد طبقات و … آسانسور باید در مکان خاص، با زاویه مشخص قرار بگیرد. یکی از ویژگی­های مهم برای نصب آسانسور در همه جا این است که آسانسور حتماً باید برای افراد معلول با ضعف جسمی حرکتی مناسب باشد.

مطالعه کنید :  بالابر صنعتی متحرک چیست؟

برای مثال آسانسور نصب شده باید در ورود به داخل آسانسور بدون پله و یا دارای رمپ باشد و یا دکمه­های آسانسور در ارتفاع خیلی بالایی نصب نگردد. این قانون برای راه پله نیز صدق می­کند. اگر در ورودی ساختمان شما چند پله قرار دارد، باید برای افراد معلول رمپ یا بالا بر تعبیه شود.

 حداقل ارتفاعی که یک آسانسور باید طی کند هفت متر است اما در ساختمانهای چند طبقه این حرکت و ارتفاع تغییر می کند. یکی دیگر از ویژگی هایی که در حین نصب آسانسور باید به آن توجه داشته باشیم این است که حداکثر فاصله در ساختمانی تا ورودی ۴۰ متر باشد.

چنانچه تعداد آسانسور بیشتر شود، نیازی نیست که برای هر دستگاه یک چاه تعبیه شود، اما اگر تعداد دستگاه های آسانسور از چهار عدد بیشتر شد. حتماً باید دو چاه در نظر گرفته شود. ابعاد هر گونه آسانسور با هر کاربردی که دارد با یکدیگر متفاوت است.

چنانچه به فکر نصب آسانسور هستید، حتماً از قبل از آنکه نقشه­ی بنا را بچینید، نیاز است که ضوابط نصب آسانسور در ساختمان ها را بخوانید و حتماً با مهندس و طراح معمار صحبت کنید. با توجه به ظرفیت ساختمان، کاربرد و نوع استفاده، آسانسورهای متفاوتی از سمت معمار به شما پیشنهاد می­شود. در نهایت صاحب خانه برای نوع مدل آسانسور و برند مورد نظر تعیین تکلیف می­کند، اما مسائل امنیتی نصب آسانسور به عهده مهندس معمار است.

 

شرکت پارس ایمن بالابر یکی از مجموعه های معتبر در زمینه ساخت و راه اندازی و تعمیر انواع آسانسور می باشد این مجموعه دارای چندین سال سابقه کاری حرفه ای می باشد. اگر به دنبال یک شرکت معتبر در این زمینه می گردید پارس ایمن بالابر بهترین گزینه می باشد.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

4.5/5 - (12 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.