آسانسور چیست

آسانسورها وسیله ای جهت انتقال از طبقه ای به طبقه دیگر در ساختمان های و مکان های تجاری چند طبقه هستند. در واقع آسانسور ها اتاقک متحرکی هستند که توسط آن، جابه جا شدن در بین طبقات راحتر تر صورت می گیرد. آسانسورها توسط یک موتور نیروی لازم جهت حرکت عمودی کابین را فراهم می کنند. درواقع به آن ها مجموعه تجهیزات حمل و نقل نیز می گویند که توسط تابلو فرمان آسانسور، فرمان توقف های خودکار و کنترل انجام می شود.

 

معرفی انواع آسانسور

از نظر نحوه وارد شدن نیروی محرکه به کابین آسانسور به چهار دسته کلی تقسیم می شوند.

✔ آسانسور کششی

✔ آسانسور هیدرولیک

✔ آسانسور وینچی

✔ آسانسور مغناطیسی

 

آسانسور کششی

آسانسورهایی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرند بیشتر از نوع کششی می باشند. آسانسورهای کششی در بالای خود دارای فلکه (قرقره) می باشند که نحوه عملکرد آن بر اساس نیروی اصطحکاکی که بین سیم بکسل های متصل به کابین و فلکه کششی موتور بوجود می آید. این فلکه روی موتور آسانسور قرار دارد و سیستم بکسل هم اطراف آن که این سیستم از یک طرف به کابین آسانسور و از طرف دیگر به قاب وزنه آسانسور متصل هستند، زمانی که فلکه موتور به حرکت درآید کابین آسانسور به سمت بالا و یا پایین حرکت می کند کابین آسانسور در چاه آسانسور معلق است که به آن سیستم تعلیق آسانسور می گویند.

 

ساخت، فروش و نصب انواع آسانسور و بالابر

 

با تحویل فوری و به همراه بیمه 1 ساله تمامی محصولات

 

جهت مشاوره یا سفارش با ما تماس بگیرید:

 

آسانسور هیدرولیک

جابجایی کابین در آسانسور های هیدرولیکی توسط جک بالابر انجام می شود که از نوع جک و موتور هیدرولیک (روغنی) می باشد که موتور در بالای چاه آسانسور قرار نگرفته است، نوع آسانسور فقط تا ۵ یا ۶ طبقه پاسخگو خواهد بود. موتور هیدرولیکی سه فاز آسانسور که در روغن غوطه ور است و دارای یک شیر الکتریکی به نام پاور یونیت می باشد، که روغن را به جک منتقل می کند در ضمن مصرف برق آسانسور های هیدرولیک بسیار کم است.

 

ویژگی آسانسور هیدرولیک

قطعات آن خرابی و استهلاک کمتری نسبت به  آسانسور کششی.

در استارت اولیه حرکت بسیار نرم است.

تنظیمات دقیق جهت ایست در طبقات

نداشتن قاب وزنه و سیم بکسل ظاهر زیبا به آسانسور می دهد.

سازه سبک و موتور خانه در پشت بام قرار ندارد.

 

آسانسور وینچی

آسانسور وینچی قاب وزنه ندارد و با طناب یا زنجیر فولادی آویزان می شود و نیروی رانش به آن وارد می شود.

آسانسور مغناطیسی

در آسانسورهای مغناطیس قطعاتی مانند: وزنه تعادل، کابل فولادی، موتوخانه وجود ندارد. این آسانسور ها بسیار ایمن هستند و گران قیمت.

 

نحوه نصب آسانسور

 در این قسمت مراحل نصب آسانسور از ابتدا تا آخرین مرحله به طور کامل توضیح خواهیم داد. امین مرحله مشخص کردن مکانی برای چاه آسانسور و آخرین مرحله راه اندازی آسانسور است.

 

چاله آسانسور

چاه آسانسور یک فضایی است جهت نصب ریل و تجهیزات آسانسور، در ضمن کابین و وزنه تعادل نیز در این چاه حرکت می کنند و توجه داشته باشید که این مکان با دیواره های اضطراری ،درب های طبقات و درب ها احاطه شده است.

 

آهن کشی آسانسور

آهن کشی آسانسور یا استراکچر (سازه) از مقدماتی ترین عملیات  در نصب آسانسور می باشد.

 

ریل های راهنما

این ریل ها باعث می شوند که کادر وزنه و کابین به سمت بالا و پایین به صورت مستقیم و بدون لرزش و یا برخورد با اجزای دیگر حرکت کند. ریل های راهنما توسط براکت ها به آهن کشی  متصل می شوند.

 

براکت آسانسور

براکت نوعی پایه می باشد که ریل توسط آن به سازه یا دیوار چاه متصل می شود، براکت ها انواع مختلفی دارند و نوع آن با توجه به اندازه ریل، ظرفیت کابین، نوع ترمز اضطراری و سرعت حرکت آسانسور انتخاب می شوند. برای جلوگیری از کمانش ریل باید فاصله نصب براکت ها به اندازه ای مناسب تعیین شوند تا در صورت انجام ترمز اضطراری اتفاقی بوجود نیاید.

 

لقمه

گیره هایی که ریل های راهنما را به براکت ها متصل می کنند را لقمه می گویند.

 

میلگرد و بتن ریزی دال آسانسور

جهت محکم تر شدن دال، آن را توسط میلگرد، میلگرد کشی می کنند. توجه داشته باشید که  محل عبور کابل، کابین وزنه و گاورنر خالی باشد. اولین حفره ای که ایجاد می شود برای کابین که وسط ریل های کابین قرار می گیرد و حفره دوم وسط ریل های وزنه، حرفه سوم به فاصله۳۵ سانتی متری و با فاصله ۱۵ سانتی متر ریل کابین قرار می گیرد. اندازه شعاع حفره ها هشت سانتی متر می باشد.

ساخت، فروش و نصب انواع آسانسور و بالابر

 

با تحویل فوری و به همراه بیمه 1 ساله تمامی محصولات

 

جهت مشاوره یا سفارش با ما تماس بگیرید:

 

مراحل مکانیکی نصب آسانسور

جوشکاری شاسی موتور

گذاشتن موتور روی شاسی

انداختن کابین داخل چاله

وصل کردن بکسل

 

شاسی کشی موتور

موتور را روی شش آهن که دو به دو با هم موازی هستند قرار می گیرد. به دلیل وزن بالای موتور باید از جرثقیل های دستی جهت جابه جا کردن آن استفاده شود.

 

معرفی اجزای اسانسور

تابلو فرمان

یوک کابین

شالتر

تابلو برق سه فاز

جعبه رویزیون

پاراشوت آسانسور

فلکه هرزگرد

تراولینگ کابل

وزنه تعادل

گاورنر

پشت بند

 کفشک

 

 تابلو فرمان

تابلوفرمان در در موتورخانه قرار می گیرد. برخی از تابلو فرمان ها دو سرعته و برخی تک سرعته به نام تابلو فرمان درایو دار معروف هستند درایو آسانسور سبب می شود که آسانسور با سرعتی بسیار نرم و آرام حرکت کند و توقف کابین در بین طبقات با آرامی صورت گیرد. برخی از ویژگی های تابلو فرمان شامل:

✔ پاسخگوییو  پذیرش به درخواست ها از کابین و طبقات با توجه به نوع آن

✔  تشخیص موقعیت کابین در هر لحظه

✔ حفاظت الکتریکی از تجهیزات

✔ حرکت و سرعت موتور اصلی را کنترل می کند

✔ تجهیزات الکتریکی نظیر درب کابین ، ترمز کنترل می کند

✔ بر حرکت بدون خطر کابین نظارت دارد

 

تابلو برق سه فاز

از تابلو برق سه فاز جهت انتقال برق سه فاز و یا تک فاز به تابلو فرمان در موتور خانه مورد استفاده قرار می گیرد. این تابلو شامل تجهیزاتی نظیر: فیوز سه فاز، لامپ سیگنال، پریز تک فاز،  فیوز تک فاز، پایه ارت می باشد.

 

فلکه هرزگرد

از فلکه هرزگرد جهت ایجاد اصطکاک بین سیم بکسل و فلکه استفاده می شود در ضمن برای ایجاد زاویه مناسب سیم بکسل نیز به کار برده می شود.

 

گاورنر

 فعال سازی پاراشوت توسط گاورنر صورت می گیرد. زمانی که سرعت کابین افزایش می یابد گاورنر، سیم بکسلی که به پاراشوت متصل است را متوقف می کند و سبب فعال شدن ترمز ایمنی می شود.

 

تراول کابل آسانسور

کابین بخش متحرک در آسانسور است که برق آن توسط کابل های که به کابین متصل هستند تامین می شود به این کابل ها تراول کابل می گویند .تراول کابل از رشته کابل های بهم چسبیده تشکیل شده است که جریان برق از آن ها عبور می کند.

 

یوک آسانسور

یوک کابین چهار چوبی است که دارای دو بخش یوک پایین و یوک بالا می باشد و کابین را در بر گرفته است. ساختار یوک از جهت تحمل قدرت بسیار اهمیت دارد.

 

جعبه رویزیون آسانسور

در آسانسور ها جهت کنترل دستی حرکت کابی از جعبه ای به نام جعبه رویزیون استفاده می شود این جعبه بر روی  سقف کابین نصب می گردد.

 

پشت بند

در محل اتصال دو ریل و در پشت ریل پشت بند قرار گرفته است این پشت بند ریل پلیت می باشد که با پیچ و مهره به ریل ها را به یکدیگر متصل می شود.

شالتر

سنسوری که پایین ترین و بالا ترین طبقه را شناسایی می کند شالتر می گویند.

 

 

پاراشوت آسانسور

پاراشوت حکم ترمز اضطراری مکانیکی آسانسور را دارد در صورتی که تمام سیم بکسل های هایی که به کابین  متصل هستند پاره شوند سبب سقوط کابین می شود زمانی که سرعت حرکت کابین بیشت تر  از حد مجاز شود گاورنر به پاراشوت دستور می دهد تا سرعت را کم  کند تا کابین را بر روی ریل ها قفل شود.

 

وزنه تعادل

وزن کابین و بخشی از باری که حمل می کند توسط وزنه تعادل، متعادل می شود که از جنس چدن ، بتن و سرب می باشند.

 

کفشک آسانسور

در دو طرف آسانسور در قسمت بالا و پایین بر روی وزنه تعادل و یونیک کابین کفشک نصب می شود. که با ریل در تماس است. کفشک ها دارای دو نوع کفشک های غلطکی و کفشک های لغزشی می باشند.

 

 

بلک اوت آسانسور چیست ؟

بلک اوت یا نجات اضطراری سیستمی است که درمواقع قطع برق شهری، کابین را به نزدیک ترین طبقه می رساند و درب کابین را باز می کند تا مسافران به راحتی از آسانسور خارج شوند.

 

فروش آسانسور در تهران

شرکت پارس ایمن بالابر یکی از معتبر ترین شرکت ها در زمینه فروش انواع آسانسور در تهران و تمام نقاط ایران می باشد این شرکت در زمینه راه اندازی و نصب انواع آسانسور ها نیز آمادگی ارائه خدمات به مشتریان گرامی خود را دارد.

از دیگر خدمات ارائه شده توسط پارس ایمن بالابر راه اندازه و نصب انواع بالابر ها نظیر: آسانسور هیدرولیکی و آسانسور خانگی می باشد.

قیمت آسانسور

هزینه ساخت و نصب آسانسور با توجه به نوع، ابعاد، ارتفاع کار و … که دارد متفاوت خواهد بود. نوع کابین و جنس آن تاثیر زیادی در تعیین قیمت آسانسور دارد. برای کسب اطلاع از قیمت ها با شماره تلفن های موجود در سایت پار ایمن بالابر تماس بگیرید.

ساخت، فروش و نصب انواع آسانسور و بالابر

 

با تحویل فوری و به همراه بیمه 1 ساله تمامی محصولات

 

جهت مشاوره یا سفارش با ما تماس بگیرید:

 

Summary
User Rating
5 based on 1 votes
Service Type
فروش آسانسور
Description
آسانسور چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *