آسانسور یا پله برقی؟ تفاوت در چیست؟

تفاوت-آسانسور-و-پله-برقی-

تفاوت آسانسور و پله برقی بیشتر مربوط به ساختار هر دستگاه می باشد تا عملکرد آن ها، زیرا پله برقی ها، پله های متحرکی می باشند که امروزه در همه جا حضور دارند و به افراد کمک می کنند تا از یک سطح به سطح دیگر منتقل شوند. اسانسورها نیز وسیله مناسبی برای کمک به افراد در جابجایی بین طبقات یک ساختمان هستند.

در این مقاله سعی کرده ایم مهم ترین تفاوت های بین پله برقی و آسانسور، برای افرادی که قادر نیستند به تنهایی از پله های ثابت استفاده کنند یا برای آن ها مشکل و زمان بر است را به طور واضح بیان کنیم.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

پله برقی چیست ؟

پله برقی نوعی نوار نقاله جابجایی محسوب می شود که از پله های به هم پیوسته تشکیل می شود که حالت افقی دارند و برای بالا و پایین بردن افراد کاربرد دارند.

 این دستگاه نوعی چرخه تکرارشونده از پله‌های در گردش است، که در آن شاهد قرار گیری پله‌های بازگشتی در زیر پله‌های بالایی هستید.

البته وزن پله‌های پنهان با وزن پله‌های آشکار موازنه و برابر است به همین دلیل هم موتور پله برقی تنها وزن افراد روی پله برقی را که در حال بالا یا پایین رفتن می باشد تحمل می کند.

 

کاربرد پله برقی

کاربرد-پله-برقی

پله‌ برقی ها از نظر کاربردی که دارند به ۳ دسته semi out door, indoor, out door تقسیم می‌ شوند که در محیط آزاد (بیرون از ساختمان ها)، محیط های بسته(درون ساختمان ها) و در نهایت، نیمه بسته(پل‌های عابر پیاده) کاربرد گسترده ای دارند.

 

مهم ترین ویژگی‌های یک پله برقی ایده آل

  • حرکت آسان و پیوسته با سرعت مطلوب
  • مصرف انرژی پایین
  • میزان آلودگی صوتی کم در هنگام حرکت
  • قطعات تولید شده با استاندارد بالا
  • استاندارد بالا در میزان امنیت
  • استفاده از مواد ضد خوردگی در تولید انواع قطعات بالابر پله
  • عملکرد اتوماتیک و قابل اطمینان
  • رعایت استاندارد های لازم در ابعاد پله‌ها، ارتفاع و عرض هر پله و محافظ پله
  • ریل متحرک محافظ به گونه‌ای که انگشتان افراد هرگز دچار اسیب نمی شوند.
  • هنگام بروز هر گونه اختلالی پله برقی به صورت خودکار از حرکت می ایستد.
مطالعه کنید :  دلایل لرزش کابین آسانسور

 

آسانسور چیست ؟

آسانسور-چیست

آسانسور یا بالابر یکی از راحت‌ترین شیوه های جا به جایی در داخل ساختمان های چند طبقه به صورت عمودی است. پیش از تولید این تجهیزات، پلکان راه مناسبی برای جابه جایی بوده اما امروزه به دلیل ساخت ساختمان های مرتفع تر نسبت به گذشته و ازدحام افراد و همچنین بیماری های مختلف جسمی امکان طی کردن پلکان های طولانی ممکن نیست و اسانسور یک جایگزین سریع‌تر و مفید‌تر برای آن ها می باشد.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

مقایسه آسانسور و پله برقی

تا همین چند دهه قبل کمتر کسی در مورد پله برقی ها چیزی شنیده بود اما امروزه استفاده از آن ها تا حدی فراگیر شده که همه با آن آشنایی دارند و می‌دانند چگونه باید از یک پله برقی استفاده کنند.

 پله های پله برقی ثابت می باشند و به هم وصل اند که به سمت پایین یا بالا حرکت می کنند اما این پله ها از پشت روی یک کمربند نقاله که توسط موتور هدایت می شود حرکت می کنند.

پله برقی به طور مدام در حال حرکت است حتی اگر هیچ شخصی از آن ها استفاده نکند در حقیقت هیچ مدت انتظاری برای آن ها وجود ندارد.

آسانسورها مجهز به یک کابین یا قفسه هستند که با سرعت زیاد در داخل محورهای عمودی به حرکت در می آید. کابین آسانسور با استفاده از یک کابل کششی به سمت بالا یا پایین به حرکت در می آید.

امروزه به دلیل وجود آپارتمان های مرتفع و دفاتر مختلف و حتی مطب ها در طبقه فوقانی این ساختمان ها، نصب آسانسور امری ضروری می باشد زیرا طی کردن حجم زیادی از پله ها حتی برای افراد جوان نیز سخت می باشد.

مطالعه کنید :  استاندارد موتورخانه آسانسور

مهم ترین تفاوت ها در مقایسه پله برقی و آسانسور

مهم-ترین-تفاوت-ها-در-مقایسه-پله-برقی-و-آسانسور

تفاوت پله برقی و آسانسور ها شامل موارد زیر است:

پله برقی ها شامل پله های در حال حرکتی هستند که برای جابجایی افراد در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند اما آسانسورها به نوعی اتاقک گفته می شود که با توجه به ظرفیت اتاقک تعدادی از افراد را در یک زمان به بالا یا پایین، بین طبقات مختلف ساختمان منتقل می کند.

آسانسورها بیشتر برای ساختمان های چند طبقه ای چون دفاتر خدماتی یا حقوقی، آپارتمان ها، بانک ها، بیمارستان ها و غیره کاربرد دارند اما از پله ها می توان در مراکز خرید، مترو و راه آهن و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.

نهایت ظرفیت آسانسور حدود 10 تا 15 نفر به طور همزمان می باشد اما در پله برقی این تعداد به بیش از 20 نفر نیز می رسد.

پله برقی ها به طور مداوم در حرکت هستند و به طور پیوسته در حال مصرف انرژی می باشند اما آسانسورها فقط در زمان کار انرژی مصرف می کنند.

در مقایسه پله برقی و آسانسور می توان گفت پله برقی ها دارای سرعت پایین تری نسبت به آسانسور ها هستند. اسانسور ها مورد مناسب تری برای انتخاب یک دستگاه سریع هستند و می توانند با سرعت به سمت بالا یا پایین حرکت نمایند.

 

پله برقی بهتر است یا آسانسور ؟

اینک از تفاوت بین پله برقی و آسانسور مطلع هستید  و می‌دانید بسته به نوع انتظاری که از یک دستگاه برای جابجایی افراد دارید، مکان و میزان رفت و آمد مردم و فضای لازم برای هر دستگاه، باید وسیله جا به جایی مناسب(اسانسور یا پله برقی) انتخاب شود. برای این امر می توان با کارشناسان گروه پارس ایمن بالابر مشورت کرد. ناگفته نماند قیمت پله‌های برقی نسبت به ارتفاع کف تا کف جابجایی تعیین می شود اما برای احداث و احتساب قیمت آسانسور علاوه بر ارتفاع، ظرفیت آن نیز تاثیر گذار است.

مطالعه کنید :  بالابر ویلچر

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

خدمات مختلف گروه پارس ایمن بالابر

گروه خدماتی پارس ایمن بالابر دارای بیش از 12 سال سابقه درخشان در زمینه تولید، فروش، نصب و راه‌اندازی انواع مدل های بالابر می باشد که خوشبختانه یکی از مطرح ترین و خوشنام ترین شرکت های فعال در این زمینه است. خدمات این گروه عبارت اند از:

  1. فروش و راه‌اندازی مدل های مختلف آسانسور و بالابر هیدرولیکی
  2. فروش و نصب انواع مدل های آیفون های تصویری برندهای مختلف
  3. فروش و راه‌اندازی و سرویس انواع جک های پارکینگی
  4. فروش و راه‌اندازی دوربین های مدار بسته
  5. و سایر سیستم ها در حوزه حفاظتی نظارتی
5/5 - (100 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.