آیا سقوط آسانسور امکان دارد

سقوط-آسانسور-امکان-دارد

وجود ساختمان های چند طبقه و استفاده زیاد از آسانسور ها همیشه این نگرانی را برای مسافران ایجاد می کند که نکنه که آسانسور دچار نقصی شود. یا آیا امکان سقوط آسانسور وجود دارد؟ و ترس از اینکه درون آسانسور حبس شوند. از همین رو سازنده های آسانسور تمام مواردی که باعث سقوط ناگهانی آسانسور ها می شوند را مد نظر قرار داده اند تا آسانسور ها ایمنی بیشتر داشته باشند ما در این مقاله درمورد اینکه آیا آسانسور ها ایمنی لازم را دارند، ایا اسانسور خطر دارد؟ و همچنین اطلاعاتی در رابطه با لحظه سقوط آسانسور در اختیار شما قرار می دهیم.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

آیا آسانسور سقوط می کند

می توان بیان نمود سقوط آسانسور تقریبا غیر ممکن می باشد. ممکن است در فیلم های زیادی دیده  باشید که  آسانسور از یکی از طبقه ها که ارتفاع زیادی دارد سقوط ایمنی آسانسور نموده و یا این که قطع شدن برق ها دلیلی بر سقوط آسانسور باشد و غیره پیش از هر چیز باید بگوییم که امروزه یک آسانسور به ندرت سقوط می کند.

 

دلایل سقوط آسانسور: 

باید توجه داشته باشید که جهت ایمنی مسافران حتما در زمان نصب آسانسور تمام قطعات آسانسور باید به دقت بررسی و نصب شود.

هر آسانسور یک ترمز فوق العاده قوی دارد:

به این شکل که ترمز در زمان های عادی همواره فعال می باشد و ایستادن آسانسور در روبه روی هر طبقه، به دلیل همین ترمزها است. در صورتی هر گونه نقصی در این قسمت ممکن است آسانسور نتواند ترمز کند و دچار سقوط کابین شود.

سیستم ایمنی (پاراشوت) :

در حقیقت همان ترمز دوم و ترمز اضطراری است، دقیقا در موقعی که سرعت آسانسور از حد مشخص شده بیشتر شود و یا این که کابل های کشنده شل شده باشند فعال می گردد و کارکرد آن به این شکل است که شبیه به دو فک عمل نموده و به طور مکانیکی از ادامه حرکت باز می ستاند. ترمز نوع دوم به برق هیچ گونه ربطی نداشته و موقع قطع برق به صورت خودکار عمل می کند.در صورتی هر گونه نقصی در این قسمت ممکن است آسانسور نتواند ترمز کند و دچار سقوط کابین شود.

کابل کشنده

هر آسانسور حداقل ۴ کابل کشنده قوی (بگسل) دارد که این کابل ها از یکدیگر جدا هستند و هر کدام به طور مستقل عمل می نمایند. این کابل ها جلوگیری می کند از اینکه اسانسور دچار سقوط شود.

ضربه گیر

در پایین ترین بخش آسانسور (چاهک) چهار ضربه گیر به چهار طرف آسانسور وصل بوده که از جنس پلی اورتان، فنری و یا هیدرولیکی هستند. اگر آسانسور از میزان مشخص شده پایین تر بیاید به ضربه گیرها برخورد می نماید. این راه باعث ایمنی آسانسور در هنگام سقوط می شود.  سقوط آسانسور ممکن است علت لرزش کابین آسانسور نیز باشد.

مطالعه کنید :  چرا آسانسور گیر می‌کند؟

باز شدن درب ها

درب های آسانسور در هر زمان و در هر کجا قابلیت باز شدن به وسیله اپراتور را دارا هستند بنابراین امکان حبس افراد در آسانسور وجود ندارد. ایمنی آسانسور با این روش بیشتر می شود.

قطع برق و نقص فنی آسانسور

تنها موردی که در آسانسورها  نگران کننده است، قطع شدن برق و یا نقص فنی آسانسور می باشد که آن هم حداکثر ظرف نهایت ۱۰ دقیقه قابل تعمیر هست و اگر قابل تعمیر نبود، اپراتور آسانسور به طور دستی به وسیله اهرم مخصوص، کابین آسانسور را به نزدیک ترین طبقه انتقال می داد.

 

ایمنی آسانسور

با خیالی آسوده از آسانسور بهره ببرید ولی همیشه از ایمنی آن اطمینان داشته و سپس از آن استفاده نمایید. امکان دارد سقوط آسانسور به علت عمل ننمودن ترمز و یا پاره شدن کابل که معمولا بسیار کم اتفاق می افتد. گفتنی است طبق آمارهای منتشر شده، بیشترین حوادث آسانسور مربوط به اپراتورهای آسانسور یعنی تعمیر کاران، سازنده، سرویسکار و تکنسین های این صنعت بروز می کند و همه تلاش شان بر این است که کاربران عزیز در رفاه و ایمنی کامل از این ابزار استفاده ببرند.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

ایمنی در اجرای آسانسور

در هنگام نصب آسانسور باید به این نکات ایمنی بسیار توجه کرد.

  • طراحی و اجرای آسانسور در درون دوربندی پلکان ها ممنوع است، همچنین درب آسانسورها نمی بایست در مسیر راه خروج (از یک پلکان به پلکان دیگر) باز گردد. (بند ۴-۱-۴-۳ نشریه ۱۱۲ سازمان برنامه و بودجه)
  • ایستگاه مشترک پلکان و آسانسور در پارکینگ و دیگر طبقات جهت پیشگیری از ورود دود و گازهای سمی نشئت گرفته از حریق به دستگاه پلکان و آسانسور، به وسیله مصالح مقاوم در مقابل حریق و دود دور بندی شود.
  • دیوارهای جانبی آسانسورخود ایستا و مستحکم در مقابل حریق اجرا شود. (بند ۱۵-۲-۳-۳-۱ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)
  • بهره وری از داکت آسانسور به منظور عبور لوله های آب، گاز، کابل های برق، فاضلاب و هر نوع منفذ و دریچه به چاه آسانسور به جز از درب ورودی به چاه غیر مجاز است. (بند ۱۵-۲-۳-۳-۵ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)
  • موتورخانه آسانسور می بایست اتاق مستقل با درب مجهز به قفل سوئیچی و پنجره داشته باشد. ضمنا بر روی درب آن پنجره مشبک ۲*۲ سانتی متر وجود داشته باشد.
  • تعبیه سیستم ارتینگ برای آسانسور ضروری است. (بند ۱۵-۲-۷-۲۹ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)
  • نصب کفپوش لاستیکی به قطر حداقل ۶ میلی متر و در ابعاد متناسب به طور ثابت مقابل تابلو کنترل آسانسور الزام آور است. (بند ۴-۱۰-۴-۶ نشریه ۱۱۲ سازمان برنامه و بودجه)
  • دستورالعمل طرز کارکرد سیستم آسانسور در اتاقک نصب شود.
  • باید کابل تغذیه برق آسانسور مستقل باشد تا اگر هرگونه حادثه احتمالی اتفاق افتاد و جریان برق بخش های مختلف قطع شد، سیستم برق آسانسور همچنان عملکرد خود را داشته باشد. (بند ۱۵-۲-۸-۳ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)
  • چاه آسانسور به عنوان یک کانال هوائی عمل می نماید بنابراین راهروی طبقات باید به وسیله درب های ضد حریق حفظ شود تا از رخنه دود و آتش به چاه آسانسور و عملکرد چاه آسانسور به عنوان دودکش پیشگیری شود. (بند ۱۵-۲-۸-۲ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)
  • نصب کردن علایم ایمنی جهت جلوگیری از سقوط افراد به درون چاه آسانسور و پله برقی
  • نصب علایم راهنمای آسانسور و پله برقی در محل های مناسب به گونه ای که در همه ساعات شبانه روز و با قطع برق به آسانی قابل تشخیص و دیدن باشد.
  • آسانسورها و پله های برقی باید سوای بر اتصال به شبکه برق شهری به ژنراتور برق اضطراری نیز وصل شوند تا اگر برق از شبکه شهری قطع شد، ژنراتور برق مورد احتیاج آسانسورها و پله های برقی را فراهم کند. (بند ۱۵-۲-۹ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)
  • فضای موتورخانه آسانسور باید به حدی در نظر گرفته شده باشد که امکان قرار دادن همه تجهیزات مربوط به آسانسور و همچنین عبور و مرور ایمن افراد اپراتور به منظور تعمیرات احتمالی را داشته باشد. (بند ۱۵-۲-۳-۵-۱مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)
  • بهره وری از دیوارهای کاذب یا غیر مستحکم در برابر حریق به منظور ساخت اتاقک آسانسور اکیدا ممنوع است.
  • دریافت گواهی ایمنی کیفیت از اداره استاندارد یا شرکت بازرسی و کنترل کیفیت یا مراجع ذیربط در زمان پایان کار الزام آور است همچنین ارائه تصویر گواهی دریافت شده به سازمان آتش نشانی به منظور ثبت در سوابق ضروری است.
  • انبارکردن و قرار دادن هر نوع مواد قابل اشتعال یا غیر قابل اشتعال درچاه آسانسور، موتورخانه و یا چاهک آسانسور ممنوع می باشد. (بند ۱۵-۲-۸-۸ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)
  • در نظر داشتن تجهیزات کامل ایمنی آسانسور (از قبیل گاورنر، پاراشوت، میکروسوئیچ های کنترل کننده)
  • بهره وری از آسانسور در هنگام آتش سوزی ممنوع بوده و باید متن زیر در درون کابین آسانسور به منظور استفاده کاربران نصب شود. ( در هنگام آتش سوزی به هیچ وجه از آسانسور استفاده نکنید.)
  • پیشنهاد می گردد آسانسور در زمان های حریق فقط در اختیار افراد ذیربط یا آتش نشان ها گذاشته شود تا بتوانند با بازدهی بیشتر عملیات تخلیه را صورت پذیرند. (بند ۱۵-۲-۸ مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان)
  • نصب خاموش کننده دستی مناسب، متناسب با نظر کارشناسان سازمان آتش نشانی در موتورخانه آسانسور الزامی است.
  • می بایست کابین آسانسور به آیفون، زنگ خطر، تهویه و سنسور هدایت کابین تا رو به روی طبقات تجهیز شده باشد تا در صورت قطع برق مشکلی بروز نکند.
  • رعایت مبحث ۱۵ مقرارت ملی ساختمان دراین مورد ضروری است.
مطالعه کنید :  آسانسور هیدرولیکی

 

نکات ایمنی هنگام سقوط آسانسور

امکان دارد در هر زمانی حادثه ای غیر منتظره برای افراد به وقوع بپیوندد. همچنین این احتمال وجود دارد که انسان ها دچار حوادث طبیعی و غیر طبیعی مختلفی گردند. شاید بتوان بیان نمود که تقریبا هیچ کس در طول زندگی خود  اطلاع ندارد که چه اتفاقاتی در مسیر زندگیش قرار است که رخ دهد. امکان دارد یکی از این اتفاقات سقوط آسانسور باشد. اگر برای نخستین بار است که سوار آسانسور می‌شوید و این اتفاق رخ می دهد باید آماده باشید. می بایست همیشه آمادگی این اتفاق را داشت زیرا حادثه هیچگاه از قبل اطلاع نمی دهد.

قانون پرش در زمان سقوط آسانسور (کاذب)

داستانی بین عموم مردم بازخوانی می شود مبنی بر این که اگر در حین برخورد آسانسور پرش کنند صدمه کمتری متوجه افراد می شود و از مرگ حتمی نجات می یابیم. این قضیه صحت نداشته و فقط یک افسانه است. در وهله اول بهتر است آگاهی بیابید که به علت ایجاد سرعت نسبی، پرش در آسانسور تاثیری زیادی ندارد. پیشنهاد می گردد به هیچ عنوان  در زمان سقوط پرش نکنید چراکه در زمان پرش نمی توان پیش بینی نمود که هنگام فرود کدام عضو بدن ابتدا به زمین برخورد می نماید و این گونه نمی توان اعضای حیاطی بدن را از خطر نجات داد. از سوی دیگر زمانی که آسانسور در حال سقوط است اگر پرش کنید احتمال دارد سرتان به سقف آسانسور برخورد نموده و دچار شکستگی شدید از ناحیه سر و گردن شوید.

دراز کشیدن در کف آسانسور

امکان دارد خنده دار به نظر آید، اما ایده دراز کشیدن در زمان سقوط آسانسور بهترین رفتار در زمان سقوط آن است. به این صورت که در زمانی که متوجه پارگی کابل آسانسور شدید و در حال سقوط بودید کف آسانسور دراز بکشید و دستان خودتان را محکم پشت گردن تان بگذارید  تا از فشار وارد شده پیشگیری به عمل آورید. در این حالت کوچک ترین میزان فشاری  به بدن وارد نمی گردد و می توان از خسارت های جانی پیشگیری به عمل آورد. اگر از ارتفاع زیادی سقوط کردید و فرصت آن فراهم بود می توانید از کت تان بهره ببرید و کت تان را زیر سرتان بگذارید. در صورتی که با قوانین فیزیک آشنایی داشته باشید اطلاع دارید که هرچه قدر سطح برخورد بیشتر باشد نیروی وارد شده کمتر می گردد.

مطالعه کنید :  آسانسور موتور گیربکس

 مجموعه شرکت آسانسور ، پارس ایمن بالابر دارای چندین سال سابقه کاری در زمینه ساخت و راه اندازه انواع آسانسور ها فعالیت دارد و دارای کادری حرفه در این زمینه هستند این مجموعه در زمینه تعمیر انواع آسانسور نیز فعالیت  دارد.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

4.2/5 - (56 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.