عوامل تاثیر گذار در پیشگیری از خرابی آسانسور

پیشگیری از خرابی آسانسور

آسانسور ها نقشی بسیار مهم و کلیدی در زندگی امروز بشر ایفا می کنند. تقریبا در تمامی خانه هایی که در چند سال اخیر ساخته شده اند؛ آسانسور هایی نیز برای رفت و آمد راحت تر تعبیه می شود. همچنین در برج ها و ساختمان هایی با تعداد طبقات زیاد، رفت و آمد بدون این وسیله تقریبا غیر ممکن به نظر می آید. معمولا خرابی آسانسور حتی اگر جزئی هم باشد، می تواند اختلالات بسیاری به وجود بیاورد.

گاهی این خرابی ها به سرعت رفع می شوند و گاه خرابی های جدی تری به دستگاه وارد می شود که هزینه های بالایی نیز در بر خواهد داشت. جالب است بدانید که آسانسور ها هم مانند تمامی دستگاه ها اگر به درستی استفاده شوند و به موقع سرویس آن ها انجام شود، کمتر دچار خرابی می شوند و این اختلالات در مدت کوتاه و با هزینه ی پایینی تعمیر خواهند شد. با رعایت برخی نکات می توانید از خرابی آسانسور جلوگیری کنید.  درادامه به معرفی عوامل تاثیر گذار در پیشگیری از خرابی آسانسور پرداخته و درباره ی آن ها توضیح خواهیم داد.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

عوامل تاثیر گذار در پیشگیری از خرابی آسانسور ها

زمان انتظار طولانی

زمان در کارکرد آسانسور نقشی کلیدی دارد. با توجه به زمان واکنش ها و عملکرد ها به راحتی می توانید از سلامت و یا عدم سلامت کارکرد آن مطمعن شوید. کافیست زمانی که صبر می کنید تا آسانسور به طبقه ی مورد نظر برسد، البته با توجه به ترافیک ایجاد شده در سایر طبقات، زمان جا به جایی و بالا و پایین رفتن آسانسور را با معیار های استاندارد و یا ملاک هایی که شرکت سازنده برای این محصول تعریف کیده است مقایسه کنید. اگر این زمان طولانی تر از حد انتظار بود و این تاخیر تکرار شد، حتما مشکلی در کنترل آسانسور وجود دارد.

گاهی می تواندیک نقص فنی ساده باشد، مثلا فرسوده شدن یک رله و یا قطعه ی  قدیمی. اگر آسانسور با رله ی مکانیکی که ساختار قدیمی دارد کار کند برای بهبود کارکرد و افزایش سرعت بهتر است سیستم آن را با ارتقا به سیستم میکروپروسسوری جدید  تغییر دهید. نمی شود از دستگاه با قطعات قدیمی انتظار کارکرد با سرعت و دقت تکنولوژی امروزه را داشت. گاهی تعمیر با یک حرکت ساده انجام می شود اما در برخی موارد لازم است قطعات آسانسور بطور کلی جای خود را به نوآوریهای تازه تر بدهند. این ارتقا می تواند تا ۵۰ نقص ها را کاهش می دهد و زمانی که با یک سیستم درایو جدید جفت شود سرعت آسانسور را 40 برابر بیشتر از قبل خواه کرد.

عوض کردن سیستم رله و آپدیت آن با استاندارد های جدید بسیار پر هزینه است اما گاهی ضروری می باشد. سال هاست از سیستم میکروپروسسوری برای ارتقای سطح کیفی آسانسور های قدیمی استفاده می شود.  اگر چه پر هزینه می باشد ، در برخی از مواقع به یک ضرورت تبدیل می شود.  سیستم های قدیمی به دلیل نبودن قطعات، نبودن تعمیر کار هایی که با سیستم های قدیمی آشنایی داشته باشند و عدم کیفیت مورد انتطار کم کم کنار گذاشته می شوند و هزینه ی تعویض آن ها بسیار به صرفه تر از پرداخت هزینه های مکرر تعمیر خواهد بود.

مطالعه کنید :  آسانسور وینچی

گرم شدن بیش از حد

از مشکلات مهمی که هنگام نصب آسانسور با آن ها دست و پنجه نرم می کنیم داغ شدن ناگهانی سیستم درایو و کنترل آن  است. قطعات آسانسور های کشی در پشت بام جای می گیرند که این بخش دارای هواکش روی دیوار هاست. در واقع این شیوه از نصب سبب بروز مشکل خواهد شد. دمای اتاق الکتریکی آسانسور با دمای هوای خارج تنظیم می شود و یکسان خواهند بود. یعنی زمانی که هوا گرم است ممکن است قطعات آسانسور به خاطر دمای بالا آسیب ببینند و این بسیار خطرناک و هزینه بر خواهد بود.

همچنین اگر سعی کنید با استفاده از هوای خارج قطعات را خنک کنید با مشکل مواجه خواهید شد. در این صورت گرد و غبار همراه با هوا وارد دستگاه شده و خاک در کنتاکت های سیستم کنترل ایجاد دردسر می کند در ادامه نیز مانند عایقی واکنش نشان می دهد و هوای گرم بیشتری را وارد دستگاه می کند. رطوبت هم در تسریع خوردگی کناکت های سیستم آسانسور دخیل خواهد شد..
بهتر است برای جلوگیری از چنین مشکلی اگر دستگاهتان به این شیوه نصب شده است، یک سیستم خنک کننده در اتاق تجهیزات آسانسور تعبیه کنید. این سیستم باید به گونه ای باشد که استاندارد های مناسب برای دما و رطوبت محل نگهداری آن لحاظ شود. همچنین با پوشاندن منافذ موجود در اتاقک و ورودی ها، جلوی ورود گرد و غبار را به خوب و بصورت کامل بگیرید.

مصرف بالای انرژی

بسیاری از اختلالات به وجود آمده ممکن است به راحتی و در زمان کمی حل شوند اما گاهی این خرابی ها جدی تر بوده و تشخیص آن ها مشکل خواهد شد. آسانسور ها انرژی زیادی از دست می دهند زیرا عملکرد آن ها بسیار زیاد است. هرچقدر بیشتر از آن ها استفاده کنید میزان انرژس مصرفی توسط این دستگاه افزایش پیدا می کند. انرژی مصرفی در آسانسور هایی با ترافیک بالا، ممکن است انرژی زیادی مصرف کنند.

با این حال ساز و کار دستگاه های امروزی یعنی سیستم درایو و جریان مستقیم نسل تازه ای که تکنولوژی این روز ها در ساخت آسانسور به کار می گیرد، انرژی مصرفی را تا 74 درصد کاهش خواهد داد. سرعت دستگاه نیز بیشتر شده و طول عمر آن افزایش می یابد.

پارس ایمن بالابر شرکت فروش و تعمیر انواع آسانسور در تهران

جهت سفارش محصول یا مشاوره با ما تماس بگیرید

خرابی بوسیله ی مواد شوینده  

هنگامی که می خواهید آسانسور را تمیز کنید دقت کنید مواد شوینده داخل چاهک آسانسور نشوند. زمانی هم که این کار را به عهده ی افراد دیگری می گذارید، حتما به آن ها جهت رعایت این نکته ی بسیار مهم تذکر دهید. برخورد مواد شوینده به قطعات دستگاه می تواند آسیب های جدی فراوانی به آن وارد نماید. کافیست موقع تمیز کردن بویژه نظافت شیار های کناری آسانسور، مراقب باشید این مواد وارد چاهک آسانسور نشوند. این نکته اگرچه ساده به نظر می رسد اما می تواند از بسیاری خرابی ها جلوگیری کند.

مطالعه کنید :  تفاوت موتور گیرلس و گیربکس آسانسور چیست ؟

 کوتاهی در تعمیر به موقع آسانسور

گاهی قطعه فرسوده شده است و نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد. با این حال به دلیل صرفه جویی در هزینه ها ممکن است از انجام اقدامات لازم خودداری شود. این هزینه بعدا بصورت سنگین تر سر باز می زند و باعث خرابی های بیشتری شده و عمر مفید دستگاه را کاهش می دهد. اگر در زمان مناسب اقدام به تعمیر قطعات نکنید و تنها به کار کردن ظاهری آسانسور نگاه کنید، باعث می شوید استهلاک آن بالاتر برود و ممکن است مجبور شوید هزینه های سنگینی برای جبران چنین بی دقتی پرداخت کنید.

 باز کردن دستی

به یاد داشته باشید آسانسور ها با برق کار می کنند و باز و بسته شدن بسیاری از آن ها به کمک نیروی برق می باشد. برخی افراد گاه با دست اقدام به باز کردن آن می کنند و یا برای اینکه عجله دارند، جلوی بسته شدن درب های آن را می گیرند تا سوار شوند. این کار عمر دستگاه را به شدت کاهش می دهد و آسیب های جدی به آن وارد می کند.

تکان دادن کابین آسانسور

این نکته بیشتر در کودکان و گاه بصورت مزاح در افراد بالغ نیز رخ می دهد. تکان دادن عمدی کابین آسانسور اتصالات آن را دچار مشکل کرده و خطر سقوط را ایجاد می کند. لطفا پیش از استفاده از آسانسور به کودکانتان این نکات را گوشزد کنید تا شاهد اتفاقات ناگوار و یا خرابی آسانسور نباشید.

  روشن بودن دائمی لامپ های آسانسور 

 این نکته بسیار حائز اهمیت است. اگر لامپ آسانسور به صورت دستی کار می کند و در طول روز نور به داخل آن می آید، روز ها از روشن کردن آن اجتناب کنین و بطور کلی زمانی که از آن ها استفاده نمی کنید لامپ را روشن نگذارید. روشن بودن دائم لامپ باعث بالا رفتن استهلاک خواهد شد.

زدن مکرر شاسی

صبور باشید. دقت کنید فشار دادن دائم دکمه فرقی در زمان آمدن آسانسور نخواهد داشت. فشار دادن مداوم دکمه در صورتی که نیاز به این کار نیست، به آسانسور ضربه می زند و از عمر مفید و کارکرد بهینه ی آن می کاهد.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

 به ظرفیت آسانسور توجه کنید

آسانسور ها بر اساس اندازه و قدرت کابل ها ظرفیتی مشخص دارند. گاه این ظرفیت با توجه به وزن و گاهی بر اساس تعداد افراد مشخص می شود. به هیچ وجه سعی نکنید تا جایی که جا دارد آسانسور را پر کنید. این یکی از بدترین عاداتی است که در بسیاری از موارد تکرار می شود و سبب فشار آمدن به قطعات و خرابی مکرر آسانسور می شود. همچنین بزرگترین خطری که در اثر کم توجهی و بی توجهی به این نکته ی بسیار مهم پیش می آید، پارگی کابل های آسانسور است که باعث سقوط آن به چاهک و مرگ افراد داخل آن و یا وارد شدن آسیب های جدی به ایشان می شود. سالانه افراد بسیاری به خاطر چنین حادثه ای جان خود را از دست می دهند. پس با رعایت کردن این نکته ی بسیار ساده از خود و دیگران محافظت کنید.

مطالعه کنید :  آسانسور هیدرولیکی

استفاده از قطعات نامرغوب 

در زمان نصب و یا تعمیر آسانسور دقت کنید چه قطعاتی برای آن به کار می برند. استفاده از قطعات نامرغوب ولو اینکه قیمت پایین تری داشته باشند، اشتباهی بزرگ است. سعی کنید از قطعات استاندارد و جنس خوب در نصب و تعمیر دستگاهتان استفاده کنید.

 از فن تنها در زمان ضروری استفاده کنید

درب آسانسور دائما در حال باز و بسته شدن و هوای تازه در آن جریان دارد. با این حال ممکن است نیاز باشد فن را بزنید، اما حواستان باشد بعد آن را خاموش کنید. روشن ماندن دائم فن باعث خراب شدن آسانسور و البته بالا رفتن استهلاکش خواهد شد.

 وسایل سنگین را با آسانسور حمل نکنید

آسانسور به گونه ای طراحی شده است که می تواند افراد را جا به جا کند. جا بجایی وسایل، بویژه وسایل سنگین با آسانسور ضربه ی شدیدی به آن خواهد زد و در طولانی مدت هزینه های زیادی روی دستتان می گذارد.

 

سرویس دوره ای به موقع آسانسور

یکی از نکاتی که خرابی آسانسور را تا حد چشمگیری کاهش می دهد، سرویس به موقع و منظم آن است. آسانسور ها و بسیاری از وسایلی که دائما مورد استفاده قرار می گیرند در معرض آسیب هستند. سرویس ماهانه کارکرد دستگاه را بهتر کرده و تشخیص برخی اختلالات زودتر از خرابی جدی هزینه ها را کاهش خواهد داد. عدم توجه به این نکته عملکرد دستگاه را مختل کرده و سرعت آن را کاهش می دهد. گاهی آسانسور به قطعاتش فشا می آورد و همین نکته قطعات آن را دچار مشکل می کند. پارس ایمن بالابر تمامی خدمات نصب، سرویس و تعمیر آسانسور را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت انجام می دهد. پارس ایمن بالابر، ساخت و خرید آسانسور در انواع مدل ها و ابعاد و طرفیت ها.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

پارس ایمن بالابر شرکت فروش و تعمیر انواع آسانسور در تهران

جهت سفارش محصول یا مشاوره با ما تماس بگیرید

5/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.