همه چیز درباره نحوه کار آسانسورها

همه-چیز-درباره-نحوه-کار-آسانسورها

در دنیای امروزه، با توجه به پیشرفت صنعت ساختمان سازی و به وجود آمدن ساختمان های چندین طبقه ای آسانسور جزئی جدایی ناپذیر از ساختمان ها شده است. آسانسور ها یا بالابر وسیله هایی هستند که در ساختمان های مختلف برای انتقال بار یا افراد از طبقه ای به طبقه دیگر استفاده می شود. آسانسور ها رفت و آمد در ساختمان های چند طبقه ای را آسان تر می کنند. به همین دلیل قیمت خانه هایی که دارای آسانسور می باشند بیشتر از سایر خانه ها است. ممکن است نحوه کار آسانسورها برای شما هم سوال شده باشد. در ادامه قصد داریم به معرفی مختلف آسانسور و کاربرد آن ها توضیح دهیم. همراه ما باشید.

با نحوه صحیح سرویس آسانسور می توان از بوجود آمدن صداها و لرزش های ناشی از غبارگیری و کثیف بودن آن جلوگیری کرد. اگر کفشک ها نیز دچار خرابی شوند سبب ایجاد لرزش و صدا می شوند. تعمیرات آسانسور به موقع باعث جلوگیری از گسترش خرابی ها به برخی دیگر از قطعات آسانسور می شود. تجربه ثابت کرده است که با نظافت به موقع و گردگیری اصولی تمامی قسمتهای آسانسور می توان تا میزان پنجاه درصد از صدا و لرزش آن جلوگیری کرد.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

آسانسور چگونه کار می کند؟

آسانسور ها بالابر های اتوماتیکی هستند که به صورت عمودی مسافر، بار و یا هر دو را جا به جا می کند. بیشترین استفاده آسانسور در ساختمان ها می باشد. اگر بخواهیم به اجزای تشکیل دهنده آسانسور ها توجه کنیم، متوجه خواهیم شد که آسانسور ها از یک کابین در میان دو ریل تشکیل شده است. این کابین متحرک بوده و با توجه به شرایط و نوع آسانسور در تراز های معینی متوقف می شود.

طرز کار آسانسورها به طور کلی همانند سیستم قرقره می باشد. ما از سیستم قرقره برای برداشت آب از چاه استفاده می کردیم. این سیستم با یک سطل، طناب و قرقره طراحی می شد. به همین ترتیب، آسانسور های امروزی هم از همین مفهوم استفاده می کنند. تفاوت اصلی و چشمگیری که در بین این دو سیستم وجود دارد این است که سیستم قرقره به صورت دستی کار می کند اما سیستم آسانسور از مکانیزم پیچیده ای برای کنترل آسانسور استفاده می کند.

مطالعه کنید :  دلایل لرزش کابین آسانسور

به طور کلی بالابر ها به دو دسته ی بالابر های مخصوص جابجایی اشخاص و بالابرهای مخصوص جابجایی بار تقسیم می شوند. با توجه به این دسته بندی، مدل های مختلفی از آسانسور ساخته شده است.

 

آشنایی با انواع آسانسور و نحوه کارکردن آن ها

انواع-آسانسور-طرز-کار-آسانسورها

  • آسانسور کششی
  • آسانسور هیدرولیکی
  • آسانسور کارگاهی

 

نحوه کار آسانسور کششی

بالابر کششی با کابین

آسانسور کششی از قدیمی ترین مدل های آسانسور می باشد که بسیار پر استفاده می باشد. در این مدل از آسانسور ها برای جا به جایی از سیم بکسل، فلکه و وزنه استفاده می شود. نحوه ی عملکرد این آسانسور به این صورت است که بر اساس نیروی گیربکس و الکتروموتور کار می کند و کابین به واسطه چندین سیم بکسل به وزنه تعادل متصل شده است. در این مدل از آسانسور ها سیم بکسل باید به صورت مرتب چک شود تا از اتفاقات احتمالی و سقوط کابین جلوگیری شود.

روش کار آسانسور کششی و نحوه کارکرد آسانسورهای کششی به این صورت است که نیروی مورد نیاز برای بالا پایین شدن آسانسور توسط نیروی اسطکاک ایجاد شده در بین سیم بکسل ها و فلکه کششی آسانسور تامین می شود.

یکی از اصول اساسی که در آسانسور های کششی باید رعایت شود، ظرفیت مجاز باردر هر بار استفاده از آسانسور می باشد. در این مدل از آسانسور ها در زمانی که ظرفیت بار بیش تر از حد مجاز باشد، آسانسور از حرکت باز می ایستد. علت حرکت نکردن آسانسور در این حالت این است که اگر میزان اختلاف بین وزنه آسانسور و ورزن کابین + نصف ظرفیت درون کابین زیاد شود اصطکاکی در بین فلکه کششی و سیم بکسل رخ نمی دهد و آسانسور حرکت نخواهد کرد.

مطالعه کنید :  بالابر برقی

به طور کلی آسانسور ها را از لحاظ سیستم و مکانسیم در دو دسته ی کششی و هیدرولیکی می توانیم قرار بدهیم. هر کدام از این مدل آسانسور ها هم با توجه به کاربردشان تقسیم بندی می شوند. به غیر از این دو مدل، یک مدل آسانسور دیگر هم وجود دارد که به آن بالابر گفته می شود. از بالابرها صرفا برای جا به جایی بار و یا تعداد کمی از افراد در راه پله ها استفاده می شود.

در ادامه پاسخ به سوال ” آسانسور چگونه کار می کند” باید گفت که در آسانسور های کششی از یک موتور الکتریکی استفاده می کنند که در برخی از آن ها در قسمت بالای چاه و برخی دیگر در موتورخانه قرار دارد. نیروی محرکه ای که در آسانسور های کششی استفاده می شود توسط همین موتور های الکتریکی ایجاد می شود.

نحوه کار آسانسور و نقش وزنه در آن شاید برایتان سوال باشد که چرا در آسانسور های کششی از وزنه استفاده می شود؟ جواب ساده است. به دلیل صرفه جویی در انرژی. در صورتی که وزنه در دسترس نباشد می توان برای جا به جا کردن کابین از موتور های الکتریکی پرقدرت استفاده کرد.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

نحوه کار آسانسور هیدرولیک

نحوه-کار-آسانسور-هیدرولیک

آسانسور های هیدرولیکی آسانسور هایی هستند که با نیروی فشار روغن کار می کنند. این نوع از آسانسور در مقایسه با آسانسور های کششی، فضای کمتری از ساختمان را اشغال کرده و نیاز به موتورخانه در بالای ساختمان ندارند.

از این آسانسور در مکان هایی که طول مسیر کوتاه بوده و ظرفیت بالا نیاز است کاربرد دارد. آسانسور هیدرولیکی نیرو و باری عمودی بر روی اسکلت ساختمان وارد نمی کند و عال تامین نیروی آن جک و پاوریونیت می باشد.

مطالعه کنید :  معرفی بزرگ ترین سازنده بالابر هیدرولیکی در ایران

طریقه کار آسانسورها ی هیدرولیک ، این آسانسور ها با وارد کردن فشار به روغن باعث ایجاد نیروی رانش می شوند. نیروی رانش ایجاد شده به جک های هیدرولیکی منتقل می شود و در نهایت آسانسور به حرکت در می آید. این نوع آسانسور دارای دو نوع سیستم محرکه مستقسم و غیر مستقیم می باشد. در سیستم محرکه مستقیم برای اینکه کابین جا به جا شود جک را مستقیما به یوک کابین وصل می کنند. در سیستم غیر مستقیم، جک از طریق سیم بکسلی که به یوک کابین متصل است باعث جا به جایی کابین می شود.

 

نحوه عملکرد قفل درب آسانسور

درب های آسانسور به دو دسته تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم بندی می شوند. در آسانسور های نیمه اتوماتیک، در چهارچوب در یا آسانسور که به صورت لولایی است، یک قفل وجود دارد که مجهز به بازوی فعال کننده می باشد. این بازو در زمانی که کابین دقیقا در پشت درب قرار داسته باشد فعال می شود و به ما امکان باز و بسته کردن در از داخل یا خارج ابین را می دهد.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

سخن پایانی

نحوه کارکرد آسانسورها و نحوه عملکرد قفل درب آسانسور با توجه به نوع و مدل آن ها متفاوت است. قفل درب های آسانسور مزایای بسیار زیاد و حیاتی از جمله جلوگیری از سقوط افراد دارد. به همین دلیل است که به جهت ایمنی بالاتر باید در تمام آسانسور ها استفاده شود. امیدواریم در این متن توانسته باشیم پاسخی جامع به سوال آسانسور به چه شکلی کار می کند داده باشیم. در شرکت پارس ایمن بالابر تمامی انواع موتورهای آسانسور و آسانسور موتور گیربکس با بهترین کیفیت و ضمانت کارایی و اصالت در اختیار مشتریان گرامی قرار داده می شود. همچنین کلیه مراحل تهیه و نصب و سرویس و تعمیر آسانسور از جمله خدمات دیگر این شرکت می باشد.

4.3/5 - (61 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.