مواردی که در رابطه با نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی باید بدانید

نصب-آسانسور-در-ساختمان-قدیمی

نصب آسانسور در ساختمان قدیمی با طبقات بیشتر از 3 ، کیفیت زندگی افراد ساکن در ساختمان را تغییر می دهد. بنابراین وجود آسانسور در هر ساختمان امری واجب و ضروری است که متاسفانه در سال های گذشته به این مسئله توجه نشده است و حتی فضایی بدین منظور در آپارتمان اختصاص داده نشده است و امروزه ما شاهد وجود ساختمان های 3 و 4 طبقه بدون آسانسور هستیم. از اینرو از چند سال گذشته شهرداری و سازمان مسکن و شهرسازی طی یک بخش نامه مصوب و تایید شده،  نصب آسانسور در آپارتمان های با بیش از سه طبقه را الزامی می داند.

مهندسان شرکت پارس ایمن پس از بازدید از ساختمان های قدیمی بدون آسانسور، شرایط نصب آسانسور در ساختمان قدیمی را تجزیه و تحلیل می کنند و محل مناسب آسانسور را مشخص می کنند. حتی در صورت تمایل کارفرما و جوابگو بودن وضعیت ساختمان و رعایت ضوابط شهرسازی، می توانند مباحث مقاوم سازی ساختمان را با استانداردهای لازم اخذ کرده و اجرا کنند. برای اطلاعات بیشتر با شماره های موجود در سایت تماس حاصل کنید.

نصب آسانسور هیدرولیکی در ساختمان های قدیمی، به دلیل سیلند و پیستون جک هیدرولیک زیر کابین، از امنیت بیشتری نسبت به آسانسورهای کابلی کششی برخودار است. بنابراین می توان گفت احتمال سقوط آسانسور هیدرولیک نسبت به آسانسور های کششی حداقل یک به ده هست. سیستم آسانسور هیدرولیکی دارای ترمز اضطراری، سیستم حرکت در صورت قطع شدن برق و بالاترین مدارات ایمنی است.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

شرایط نصب آسانسور برای ساختمان های قدیمی

شرایط نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی به شرح زیر می باشد که به توضیح مختصر آن -ها پرداختیم :

✔ فضای مورد نیاز : یکی از مهم ترین شرایط نصب آسانسور در ساختمان قدیمی فضای مورد نیاز است. ساختمان هایی که دارای پاسیوی نورگیر هستند، فضای لازم برای نصب آسانسور را دارند. در غیر این صورت اگر فضای لازم برای نصب وجود نداشته باشد، با تغییر کامل یا جزئی در راه پله ها ساختمان و بازسازی آن، می توان این فضا را در نظر گرفت. در اکثر ساختمان های قدیمی فضایی برای نصب آسانسوردر نظر گرفته نشده است و مسئله اصلی برای نصب آسانسور در این ساختمان ها پیدا کردن فضایی برای نصب و اجرای آسانسور است.

 

حداقل فضای لازم برای کابین آسانسور 3 نفره 0.6 متر مربع، 4 نفره 0.8 متر مربع و 5 نفره 1 متر مربع می باشد. حداقل فضای مورد نیاز برای نصب آسانسور 100 * 160 و یا 145 * 145 است و در فضاهایی با اندازه های کم تر از 120 * 120 نصب آسانسور قابل اجرا نیست. در صورت نصب آسانسور در بین راه پله ها  نیاز به تخریب به حداقل می رسد. اما اگر این فضا وجود نداشته باشد میتوان فضاهای  زیر را مد  نظر قرار داد:

فضای نور گیر

✔ حیاط ساختمان

✔ تخریب قسمتی از ساختمان و ایجاد فضای لازم

مطالعه کنید :  معرفی قطعات آسانسور

✔ برای نصب آسانسور هیدرولیکی نیاز به خراب کردن و فضای زیادی نیست. درفضاهایی مثل راه پله ها، روی نما ها و فضاهایی دیگر می توان آسانسور را اجرا کرد. در سیستم آسانسور هیدرولیکی جابه جایی از طریق جک های بالا رونده هیدرولیکی است بنابراین فضای بسیار کمی را نیاز دارند. (مینیمم 70 سانتی متر) همچنین آسانسور هیدرولیکی نیازی به چاه آسانسور، اتاقک آسانسور و قاب وزنه را ندارند.

✔ مجوز نصب : یکی دیگر از شرایط نصب آسانسور در ساختمان قدیمی

 اخذ مجوز های نصب از شهرداری جهت اخذ پایان کار .(ساختمان هایی که دارای پایانکار هستند نیازی به اخذ مجوز ندارند). شهرداری نیز می تواند با گرفتن هزینه تراکمی یعنی کاهش مساحت پاسیو (محل نصب آسانسور) در صورت استاندارد آسانسور پایان کار بدهد.

 

✔ برق سه فاز: تهیه کردن برق سه فاز توسط متقاضی (در صورت نیاز) . اگر از آسانسور هیدرولیکی استفاده می کنید می توانید آن ها را با برق تکفاز راه اندازی کنید. بازسازی و ایجاد اسکلت و آهنکشی سازه: انجام کلیه کارهای تخریب و ساختمانی با متقاضی است.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

✔ تهیه نقشه های ساختمان با تایید سازمان نظام مهندسی جهت اجرا: اگر آسانسور بدون مجوز و یا اخذ تاییدیه های لازم مثل تاییدیه استاندارد آسانسور نصب و اجرا شود ، امکان دارد مالکین در هنگام فروش ساختمان با مشکل برخورند همچنین نصب آسانسور بدون مجوز، تحت پوشش بیمه حوادث قرار نمی گیرد.

✔ جابه جاکردن تاسیسات، لوله ها و کنتور ها در صورت نیاز

 

رضایت کلیه ساکنین ساختمان برای نصب آسانسور: اولین مسئله در شرایط نصب آسانسور در ساختمان قدیمی توافق و رضایت همسایگان در این موضوع است. در بعضی از ساختمان ها، ساکنین طبقات 1 و 2 هزینه نمی کنند زیرا ساکنین در طبقات همکف و اول نیاز به آسانسور ندارند.

مراحل نصب آسانسور در ساختمان قدیمی

✔ اولین مرحله در بررسی شرایط نصب آسانسور در ساختمان قدیمی و راه اندازی آن، مطالعه فنی و امکان سنجی است. هر ساختمان به خصوص ساختمان های قدیمی ویژگی های منحصر به فرد دارد، بنابراین بسیار مهم است که وضعیت ساختمان تجزیه و تحلیل شود تا به درستی بودجه لازم و محل نصب  پیش بینی شود.

✔ در مرحله دوم ، کارشناس فنی باید با در نظر گرفتن گزارش حاصل از مرحله اول، علاقه همسایگان و وضعیت سن و شرایط مالی آن ها را بررسی کند زیرا ممکن است بعضی از همسایگان تمایلی به نصب نداشته باشند.

✔ در مواقعی که فضایی برای اجرای آسانسور در داخل ساختمان وجود ندارد یا امکان جابجایی راه پله ها وجود ندارد، حیاط بسیار کاربردی و مناسب است. در بسیاری از ساختمان های قدیمی آسانسوردر حیاط نصب می شود. حیاط فضای لازم برای اجرا و نصب آسانسور بدون مشکل فراهم می کند. در صورتی که از نمای ساختمان برای نصب آسانسور استفاده می کنیم باید بدانیم که زمین مشاع است یا نیست تا مجوز مربوطه را از شهرداری درخواست کنید. همچنین، باید دقت کنید که در طبقه همکف امکان وجود چاهک باشد

مطالعه کنید :  بالابر پرتابل چیست ؟

✔ نصب آسانسور با جابجایی راه پله یک راه حل پیچیده و سخت است در واقع وقتی نمی توانیم از محیط بیرونی بهره ببریم از این روش استفاده می کنیم که در این روش باید برخی از عناصر معماری و ساختار ساختمان با هم مطابقت داشته باشند.   در این مورد باید برای فضایی را برای داخل کابین آسانسور ایجاد کنیم. در بعضی از مواقع لازم است تا راه پله به طور کامل تخریب و حذف شود و مطابق با ساختار جدید بازسازی شود. این راه حل هزینه بر خواهد بود زیرا تأسیسات ساختمان را تحت تأثیر قرار می دهد، اما در بعضی مواقع تنها گزینه انتخابی همین است. شرکت پارس ایمن بالابر با بیش از 12 سال سابقه در نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی  و همچنین در زمینه ساخت، فروش و نصب و راه اندازی انواع بالابر در ایران یکی از فعالترین و خوشنام ترین شرکت های فعال در این زمینه می باشد..

قوانین نصب آسانسور در ساختمان قدیمی

در بررسی شرایط نصب آسانسور در ساختمان قدیمی به  قانون نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی توجه کنید و قبل از هرگونه اقدامی حتما قوانین نصب آسانسور در ساختمان قدیمی را مطالعه کنید. در این قسمت مختصری از قوانین نصب آسانسور توضیح داده شده است.

 

✔ مجوز شهرداری برای نصب آسانسور : در صورت نصب آسانسور در خارج از ساختمان و در مشاعات به گونه ای که وارد حریم خیابان شود باید قبل از هرگونه اقدامی برای نصب و اجرای آسانسور، مجوزات لازم از شهرداری اخذ شود تا در زمان عملیات نصب باعث توقف کار نشود. عموماً اجرا و نصب آسانسور در داخل ساختمان نیاز به مجوز از شهرداری ندارد و پس از اینکه مراجعه به شهرداری مراجعه کردید استاندارد لازم را اخذ کردید با پرداخت مقداری جریمه، آسانسور در سند ساختمان شما درج می شود.

✔ ماده 23 قوانین استفاده از آسانسور : با توجه به ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمان‌ها، ساکنین طبقات همکف و اول نمی توانند هزینه مربوط به آسانسور را به دلیل استفاده نکردن از آن، پرداخت نکنند. و هرگونه اعتراض در این زمینه قابل قبول نخواهد بود.

✔ ماده 4 قوانین استفاده از آسانسور: با توجه به ماده چهارم قانون تملک آپارتمان‌ها، اگر مجموع مساحت طبقات سوم، دوم وچهارم از مساحت واحد طبقه اول و همکف بیشتر شود، مالکین دیگر می‌توانند از طریق قانونی سهم نصب آسانسور را به همراه خسارات احتمالی از مالکینی که معترض هستند دریافت کنند.

✔ در مقررات ملی آپارتمان‌ها ذکر شده است که هر سال باید آسانسورها توسط شرکت‌های معتبر دارای تأییدیه صلاحیت از سازمان ملی استاندارد بررسی شوند. در قوانین مربوط به ساختمان آمده است که برای آپارتمان‌هایی که بیشتر از چهار طبقه دارند باید آسانسور نصب شود.

مطالعه کنید :  ریل آسانسور چیست و چه کاربردی دارد؟

 

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

هزینه نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی

برای نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی قیمت می تواند در کیفیت نهایی بسیار تاثیرگذار باشد. قیمت نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی به عوامل مختلفی مثل نوع آسانسور انتخابی، میزان بازسازی، دستمزد تکنسین و ….بستگی دارد. اما هزینه قطعات آسانسور هیدرلیک نسبت به آسانسور کششی بیشتر است. از طرفی هزینه سازه و خرپشته لازم را نیز برای نصب آسانسور کششی باید در نظر گرفت. بنابراین اجرای آسانسور هیدرولیک در ساختمان های قدیمی موثرتر و بهینه خواهد بود. همچنین کیفیت آسانسور ، نوع تابلو برق و امکانات ساختمان موجود در قیمت آسانسور هیدرولیکی با استفاده از تکنیک جک هیدرولیک تاثیرگذار است.

 

پرسشهای متداول در زمینه شرایط نصب آسانسور در ساختمان قدیمی

 

آیا می توان در همه ساختمان های قدیمی آسانسور نصب کرد؟

با پیشرفت تکنولوژی و وجود سیستم های جدید بالابر می توان در اکثر ساختمان های قدیمی آسانسور نصب کرد. برای نصب آسانسور در هر ساختمان مسکونی، اداری ، تجاری و غیره، باید کارشناسان و مهندسان خبره و متخصص عضو سندیکا، از ساختمان مورد نظر بازدید انجام دهند و شرایط نصب آسانسور در ساختمان قدیمی مواردی مانند مقاومت سازه ساختمان و امکان تقویت آن، محل نصب و سایر موارد فنی را بررسی کنند.


2 ) برای نصب آسانسور حفر چاه آسانسور و برق سه فاز نیاز داریم ؟

اگراز  آسانسور هیدرولیک خانگی هوم لیفت Home Lift استفاده می کنید نیازی به حفر چاه آسانسور نیست. این آسانسور ها نیاز به برق سه فاز ندارد و با برق تک فاز 220 ولت هم کار می کنند. همچنین این آسانسور ها نیاز به ساخت موتور خانه ندارند و بسیار کم صدا هستند.


3) هزینه های  نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی چگونه تقسیم می شود ؟

✔  اخیراً با توجه به گسترش نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی هزینه های عرفی به شرح ذیل در نظر گرفته شده است :

✔ مالکان طبقه دوم دو برابر مالکان طبقه اول پرداخت می کنند.

✔ مالکان طبقه سوم دو برابر مالکان طبقه دوم پرداخت می کنند

✔ مالکان طبقه چهارم دو برابر مالکان طبقه سوم پرداخت می کنند.

✔ و تا طبقه های بعدی این روال ادامه دارد.

✔ اگر ساختمان پارکینگ نداشته باشد معمولاً طبقه همکف هزینه را پرداخت نمی کند.


4) چه نوع آسانسوری برای ساختمان های قدیمی مناسب است ؟

برای تشخیص نوع مناسب آسانسور باید کارشناسان فنی و مهندسان، با توجه  به شرایط ساختمان نظر کارشناسی دهند و شرایط نصب آسانسور در ساختمان قدیمی را بررسی کنند. اما می توان از آسانسور های کششی، هیدرولیک یا هوم لیفت استفاده کرد.


5) آیا داخل منازل دوبلکس یا سوبلکس امکان دارد آسانسور را نصب و اجرا کرد؟

در داخل واحد های دوبلکس و سوبلکس  و حتی فروشگاه های چند طبقه می توان آسانسور هیدرولیک خانگی یا هوم لیفت نصب و اجرا کرد.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

4.2/5 - (41 امتیاز)

۱۰ دیدگاه

  • سلام ، بسیار عالی ، ممنون توضیحات کامل بود ، ولی کاس یک قیمت عرف رو هم بیان میکردید ، بسار عای و مفید بود

    • بسیار مورد استفاده بود
      درابطه با اخذ مجوز ها
      درابطه با قیمت برای یک آپارتمان که چهار درب در ارد(چهار طبقه)
      جهت بازدید چه باید کرد
      لطفا پاسخ بفرمایید ویاتماس بگیرید
      ۰۹۱۲۲۱۷۵۶۵۱

  • بسیار عالی
    مختصر و مفید بود
    در صورتی که طبقه اول همکف نباشد و پله خور باشد و ساختمان ۳ طبقه باشد باز هم الزام برای نصب صادق هست؟

  • لطفا جواب بدین
    ما ۹ واحد هستیم با مساحت مساوی
    از این ۹ واحد فقط یکی از واحدها نسبت به نصب آسانسور موافق نیست ما چه اقدام قانونی نسبت به دریافت رضایت از این همسایه میتونیم انجام بدیم حتی گفتیم هزینه شمارو هم ما پرداخت میکنیم
    و اینکه آسانسور از پاگرد نصب میشه و هیچ مشکلی برای نورگیری یا منزل هیچ واحدی پیش نمیاد

    • هیچ کار مفیدی نمی‌تونید انجام بدبد حتی کار به دادگاه بکشه و حکم هم بتونین بگیرید در گیر و دار قوانین و ضوابط فنی شهرداری می مونید و امکان پذیر نیست

      • سلام پس این ماده قانون چی هستش؟
        ماده ۴ قوانین استفاده از آسانسور: با توجه به ماده چهارم قانون تملک آپارتمان‌ها، اگر مجموع مساحت طبقات سوم، دوم وچهارم از مساحت واحد طبقه اول و همکف بیشتر شود، مالکین دیگر می‌توانند از طریق قانونی سهم نصب آسانسور را به همراه خسارات احتمالی از مالکینی که معترض هستند دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.