بررسی دستورالعمل ایمنی آسانسور

ایمنی-آسانسور

آسانسور یکی از اصلی ترین اجزای اکثر ساختمان هاست که برای ساختمان های چند طبقه مانند برج های مسکونی و مراکز درمانی تجاری و اداری به کار برده می شود. آسانسور یک وسیله الکتریکی حرکتی است که حرکت افراد به سمت بالا یا پایین را آسان کرده است. بنابراین ایمنی این وسیله بسیار حائز اهمیت است چون فقط یک اختلال می تواند باعث وقوع حوادث ناگوار شود. معمولا برای دست یابی به ایمنی آسانسور یکسری دستورالعمل هایی که به آن دستور العمل ایمنی می گویند، باید رعایت شود. ما در این مقاله قصد داریم به دستورالعمل و راهنمای بررسی ایمنی آسانسورها بپردازیم.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

آشنایی با دستورالعمل های ایمنی آسانسور

هدف از این دستورالعمل ها ارتقای سطح ایمنی افراد و پیشگیری از وقوع حوادث خطرناک می باشد. برای همین در دستورالعمل نکات ایمنی اسانسور افراد ملزم به رعایت برخی از نکات هستند.

یکی از ابتدایی ترین استانداردهای ایمنی آسانسور این است که نصب آسانسور باید توسط مهندسین ناظر انجام بشود و به طور کامل بررسی شود. این کار وقوع حوادث ناگوار و ضررهای جانی و مالی را به حداقل می رساند.

 

نکات قبل از نصب انواع آسانسور

نکات-قبل-نصب-آسانسور

طبق دستورالعمل ایمنی آسانسورها برای نصب بالابر باید یک سری تجهیزات استفاده شود که شامل: استفاده از نرده، امگا لیمیت، سوئیچ آسانسور، سیستم نجات اضطراری آسانسور، استفاده از سیستم ایستا مکانیکی، استفاده از برگه نگه‌ دارنده موتور و استفاده از حفاظ دکل در آسانسور می شود که در ادامه به شرح مختصری از معرفی دستورالعمل های ایمنی آسانسور می پردازیم.

  • نرده امگا لیمیت : نرده های متحرک ایمنی آسانسور را بیشتر می کنند و وظیفه دارند که از وارد شدن افراد بیش از حد مجاز و قابل تحمل جلوگیری کنند
  • لیمیت سوئیچ آسانسور : این سوئیچ وظیفه دارد که از هر گونه حادثه در اثر سقوط آسانسور جلوگیری کند.
  • سیستم نجات اضطراری آسانسور : این سیستم هم مانع از سقوط ناگهانی آسانسور می شود.
  • استفاده از حفاظ دکل در آسانسور : این قطعه هم مانند نرده های امگا از ورود بیش از حد افراد بیش از تحمل اسانسور به داخل کابین جلوگیری می کند.
  • استفاده از سیستم ایستا مکانیکی : این سیستم باعث تقوقف آسانسور در ابتدا و در انتهای هر طبقه می شود و البته استفاده از این سیستم ایمنی جانی افراد را تامین می کند. اگر از سیستم ایستا مکانیکی در بالای دکل آسانسور و انتهای مسیر آن استفاده نشود کابین اسانسور از مسیر و ریل خارج می شود و بسیار حوادث ناگوار به وجود می آورد.
  • استفاده از برگه نگه‌ دارنده موتور : این قطعه مانند یک ایست اضطراری عمل می کند در هنگام سقوط آسانسور به فاصله دو متر از سطح زمین به صورت اتوماتیک اسانسور را متوقف می کند. پس در هنگام نصب انواع آسانسور برای ایمنی لازم و عملکردی بهتر و حداقل خطرات بسیار حائز اهمیت است.
مطالعه کنید :  بالابر نفربر

 

اجزای تشکیل دهنده آسانسور

امروزه در بیشتر ساختمان های چند طبقه آسانسور جز تجهیزات پرکاربرد محسوب می شود. همه بالابرها یک کابین دارند که بین حداقل دو ریل به شکل عمودی حرکت می کند.

یکی از اصلی ترین نکات در خصوص انتخاب یک آسانسور باکیفیت ایمنی آن است . مطمئنا هر آسانسوری خراب می شود و کابین آن بین طبقات جا می ماند و گیر می کند. بازرس ایمنی آسانسور باید به طور کامل انواع بالابر را بشناسند تا بتواند ایمنی آن ها را تضمین کند.

 

  • آسانسور کششی

بالابر کششی ساده ترین نوع آسانسورها به شمار می رود که بر اساس اصطحکاک بین سیم بکسل و شیار فلکه کشش کار می کند و با چرخش سیستم محرکه آسانسور حرکت می کند. نیروهای حرکتی این نوع آسانسورها از نوع مکانیکی است.

در این نوع آسانسورها حرکت بالابر بر اساس کشش به ‌هنگام چرخش توسط سیستم محرکه آسانسور اتفاق می ‌افتد. در واقع بیشتر نیروهای حرکتی از نوع مکانیکی بوده و این نوع آسانسور از ساده ‌ترین نوع بالابر محسوب می ‌شوند.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

  • آسانسور هیدرولیکی

خطر سقوط بالابر هیدرولیک از کششی کمتر است. کابین بر مبنای پیستون و سیلندر حرکت می کند و این نوع آسانسورها برای ارتفاعات کمتر استفاده می شود . و دو نوع دارد:

  • جک مستقیم است که بی واسطه زیر کابین یا یوک کنار کابین وصل می شود.
  • جک غیر مستقیم در اثر جابه جایی فلکه ای که سیم بکسل به کابین وصل شده، حرکت می کند.

آسانسور هیدرولیک از موتور الکتریکی جک هیدرولیک و پمپ فشار روغن تشکیل شده است که تمام این اجزا در زیر کابین و در چاهک آسانسور قرار گرفته اند. این نوع آسانسورها به دلیل مجهز بودن به جک هیدرولیکی از امنیت زیادی برخوردارند.

مطالعه کنید :  فروش بالابر

البته آسانسور با جک هیدرویکی را نباید در ساختمان های با بیش از 5 طبقه نصب کرد است. هم چنین به دلیل ویژگی های فنی در مخزن پاوریونیت آسانسور هیدرولیکی امنیت این آسانسور بسیار بالاست و مانع از پیشگیری از خطر برق گرفتگی می شود.

 

  • آسانسور حمل بار

آسانسور حمل بار همان طور که اسمش پیداست برای انتقال و جابه جایی کالا از آن استفاده می شود. این آسانسور تحمل وزن بالای افراد را هم دارد.

 

  • بالابر فروشگاهی یا خدماتی

همانند آسانسور حمل بار برای انتقال کالا به سمت بالا یا پایین حرکت می کند و فقط در برخی از طبقات توقف دارد. ابعاد آسانسور خدماتی برای جابه جایی افراد مناسب نیستند.

 

  • آسانسورهای خودروبر هیدرولیک

بالابر خودرو برای جا به جایی خودروها بین طبقات به کار می رود به دلیل محدودیت فضا در این نوع آسانسورها امکان احداث رمپ وجود ندارد. برای افرادی که این آسانسورها را نصب می کنند در پشت بام حیاط یا پارکینگ و زیر زمین آن را تعبیه می کند.

 

استاندارد چاه آسانسور

یکی دیگر از موارد رعایت چک لیست ایمنی آسانسور ایمنی چاه بالابر آسانسور است. این نوع چاه اتاق اسانسور و تجهیزات ریلی را در بر می گیرد برای همین بسیار در بحث ایمنی پراهمیت است. چاه بالابر آسانسور یک فضای پوشیده دارد که بایستی تمام دیواره ها و کف و سقف آن از استحکام و ایمنی کافی برخوردار باشند.

 

دیوارهای آسانسور

دیوارهای-آسانسور

یکی دیگر از استاندارهای بالابرها دیوارهای آن است که باید سطحی صاف و یکدست داشته و بدون هیچ گونه حفره یا ترکی باشند. البته جنس مصالح دیوارها هم باید با کیفیت و ساخت آن کاملا تراز باشد.

ضربه ‌گیرها، فلکه هرز گرد، ریل‌ های راهنما، کلید قطع اضطراری، سیم بکسل‌ ها، گاورنر، وزنه تعادل، کابین، لامپ ‌های تونلی تجهیزاتی هستند که به دیوارهای آسانسور متصل می ‌شوند. برای همین ایمنی و استانداردهای دیوارهای آسانسور جز موارد مهم در خصوص ایمنی آسانسور محسوب می شود.

مطالعه کنید :  نکات مهم آماده سازی چاهک آسانسور

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

سیستم های ایمنی آسانسور و پاراشوت

یکی دیگر از دستورالعمل های آسانسور پاراشوت آن است. در صورت بروز هر گونه خرابی و پاره شدن سیم بکسل و سرعت بیش از حد مجاز و اضافه بار و غیره آسانسور به شکل پاراشوت عمل می کند و بعد از طی مسیر کوتاهی، توقف می کند.

  • ضربه‌ گیر ها

وقتی کابین آسانسور یا وزنه تعادل آسانسور توازن خود را از دست بدهد احتمال سقوط آسانسور وجود داشته باشد ضربه گیر از برخورد شدین کابین به کف چاهک را جلوگیری می کند. در واقع وظیفه ضربه گیر مهار سقوط آسانسور است.

 

بازرسی دوره ‌ای آن طبق آیین ‌نامه

یکی از اصلی ترین دستور العمل های ایمنی آسانسور بازرسی دوره آن از لحاظ فنی و مهندسی است که این کار باید توسط مهندسین HSE صورت بگیرد. اگر بازرسی دوره ای صورت بگیرد هر گونه عیب یابی امکان پذیر می شود و به راحتی می توان مشکلات آسانسور را عیب یابی و اشکالات آن را برطرف کرد. این کار ایمنی آسانسور را بالا می برد و احتمال سقوط آسانسور و وقوع حوادث ناگوار را به حداقل می رساند.

 

آشنایی با پارامترهای فنی آسانسور

بازرسین ایمنی آسانسور پارس ایمن بالابر دورهای مختلف بازرسی آسانسور را گذراندند و تمام پارامترهای فنی که شامل بار ورودی به آسانسور، ارتفاع مسیر تعداد توقف ‌ها و محل توقف ‌ها،  ولتاژ برق اصلی،  ابعاد چاه آسانسور، کابین و موتورخانه،  سیستم درب ‌های آسانسور، سالم بودن تجهیزات و قطعات مربوط به آسانسور را می شود، بشناسد تا بتواند ایمنی بالابر شما را تضمین کند.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

سخن آخر

در این مقاله به آشنایی با دستورالعمل ایمنی آسانسور و قطعاتی که در ایمنی بالابرها نقش دارند، پرداخته شد. اگر آسانسور را توسط یک شرکت آسانسور انجام دهید، از داشتن یک وسیله باکیفیت و ایمن مطمئن می شوید. چون تمام پارامترهای ایمنی در نصب همه آسانسورها رعایت شده است و بروز حوادث ناگوار و سقوط ناگهانی این وسیله را که با جان افراد در ارتباط است، به حداقل می رسد.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.