مقایسه-آسانسور-هیدرولیک-با-کششی

آسانسور به یک نیاز اساسی در زندگی روزمره ما تبدیل شده است. حضور این وسیله در سازه های مرتفع چه در یک ساختمان تجاری، چه در مراکز خرید و چه در آپارتمان های مسکونی، باعث صرفه جویی در وقت و انرژی می شوند و ورود به طبقات مختلف را بدون دردسر برای ما آسان می کند. به طور کلی دو نوع اصلی آسانسور وجود دارد، آسانسور هیدرولیک و آسانسور کششی. آسانسورهای هیدرولیک بر اساس اصل قانون پاسکال عمل می کنند، در حالی که آسانسورهای کششی از سیستم کابل و قرقره استفاده می کنند. هر دو نوع نقاط قوت و ضعف خود را دارند، بنابراین برای افراد مهم است که به مقایسه آسانسور هیدرولیک با کششی بپردازند تا مشخص کنند که کدام یک برای نیازهای آنها کارآمدتر و مقرون به صرفه است. در این مقاله از شرکت آسانسور پارس ایمن بالابر به بررسی این موارد می پردازیم.

 

معرفی آسانسورهای هیدرولیک

قبل از این که به سراغ مقایسه آسانسور هیدرولیکی با کششی برویم، بهتر است ابتدا به معرفی آن ها بپردازیم. آسانسورهای هیدرولیک از یک موتور سیال، مخزن، پمپ و یک پیستون تشکیل شده اند. مفهوم اساسی آسانسور هیدرولیک این است که از یک مایع، معمولا روغن، برای حرکت کابین بین طبقات استفاده می شود.

پمپ در این دسته از آسانسورها فشار را ایجاد می کند و سیال هیدرولیک به سمت سیلندر هدایت می شود تا پیستون را به سمت بالا و پایین حرکت دهد که باعث بالا و پایین رفتن کابین آسانسور می شود. آسانسورهای هیدرولیک معمولا در ساختمان ‌های کم ‌طبقه تا متوسط استفاده می ‌شوند و به دلیل سادگی، تعمیر و نگهداری کم و عملکرد بی ‌صدا مورد استفاده قرار می ‌گیرند. حال برای مقایسه آسانسور هیدرولیک با کششی، لازم است با نقاط قوت و ضعف آسانسورهای هیدرولیکی آشنا شوید.

مطالعه کنید :  بالابر ویلچر

 

نقاط قوت آسانسورهای هیدرولیک:

نقاط-قوت-آسانسورهای-هیدرولیک

یکی از مهمترین نقاط قوت آسانسورهای هیدرولیک عدم نیاز به ماشین آلات است. آسانسورهای هیدرولیک به دلیل اینکه واحدهای قدرت و کنترل آنها در داخل راهرو قرار دارند، “خودگیر” هستند. این موضوع به صرفه جویی در فضا کمک می کند و این زمینه را برای آسانسور فراهم می کند تا فضای کمتری را اشغال کند. از آنجایی که قطعات کمتری در آسانسورهای هیدرولیک وجود دارد، نصب آن‌ ها معمولا سریع ‌تر، آسان ‌تر و ارزان‌تر از آسانسورهای کششی است.

علاوه بر این، سیستم های آسانسور هیدرولیک از نظر انرژی کارآمد هستند. پمپ تنها زمانی روشن می شود که مسافر وارد کابین آسانسور شود، بنابراین آسانسورهای هیدرولیک در مقایسه با آسانسورهای کششی صرفه جویی در مصرف انرژی را با خود به همراه دارند. آنها همچنین تمایل به تولید گرمای کمتری داشته که باعث کاهش بیشتر مصرف انرژی می شود. اگر تا این قسمت برای پاسخ به سؤال ” آسانسور هیدرولیکی یهتره با کششی” هیدرولیکی را انتخاب می کنید، بهتر است قبل از مقایسه آسانسور هیدرولیک با کششی، نقاط ضعف آسانسور هیدرولیکی را بررسی کنیم!

 

نقاط ضعف آسانسورهای هیدرولیک:

بر خلاف آسانسورهای کششی، آسانسورهای هیدرولیک برای ساختمان های بلند مناسب نیستند. از آنجایی که آسانسورهای هیدرولیک برای حرکت به استفاده از روغن متکی هستند، فشار سیال مورد نیاز برای بالا بردن کابین آسانسور با افزایش فاصله از طبقه همکف افزایش می یابد. این بدان معناست که آسانسورهای هیدرولیک معمولاً فقط در ساختمانهایی تا حدود شش تا هشت طبقه استفاده می شوند. از دیگر نقاط صعف این آسانسور، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسانسورهای هیدرولیک در مقایسه با آسانسورهای کششی کندتر عمل می کنند. این به این دلیل است که سیال هیدرولیک به زمان بیشتری برای بالا و پایین بردن پیستون نسبت به سیستم کابلی نیاز دارد.
  • آسانسورهای هیدرولیک همچنین نیاز به استفاده از یک گودال را دارند که شکافی در کف است که در زیر کف آسانسور قرار دارد. عمق گودال بر اساس اندازه سیلندر تعیین می شود و برای جلوگیری از گرفتگی یا آسیب دیدن سیلندر باید آن را تمیز نگه داشت.
مطالعه کنید :  معرفی و بررسی انواع بالابر ساختمانی

 

آسانسورهای کششی

مشخصات-آسانسورهای-کششی

حال برای مقایسه آسانسور هیدرولیکی با بالابر وینچی به شکل دقیق، در این بخش به معرفی آسانسورهای کششی می پردازیم. آسانسورهای کششی از سیستمی از کابل‌ها، شیارها و یک موتور استفاده می‌کنند که معمولا در یک موتورخانه جداگانه بالای راهرو قرار دارند.

اتاق آسانسور برای چرخاندن نوارهای کابلی که کابین آسانسور را از طبقه ای به طبقه دیگر بالا و پایین می کند، گشتاور تولید می کند. آسانسورهای کششی معمولً در ساختمان ‌های بلند استفاده می ‌شوند و برای معماران و توسعه ‌دهندگانی که آسمان‌خراش‌ ها را می ‌سازند، گزینه‌ ای مناسب هستند. حال در ادامه برای مقایسه آسانسور هیدرولیک با کششی، مانند بخش قبلی به معرفی نقاط قوت و ضعف این آسانسور می پردازیم.

 

نقاط قوت آسانسورهای کششی:

یکی از برجسته‌ترین نقاط قوت آسانسورهای کششی سرعت آنهاست. آسانسورهای کششی سریعتر از آسانسورهای هیدرولیک کار می کنند و همچنین می توانند ظرفیت های بیشتری را تحمل کنند.

آسانسورهای کششی همچنیت در عملکرد خود بسیار نرمتر و قابل پیش بینی تر هستند. این موضوع تا حدی به دلیل سیستم کابل و قرقره است که آسانسور را قادر می‌ سازد تا یک صعود و فرود ریتمیک را در مقابل حرکت کندتر آسانسورهای هیدرولیکی حفظ کند.

تا به این قسمت، مهم ترین تفاوت آسانسور هیدرولیکی و کششی در سرعت آن ها است.

 

نقاط ضعف آسانسورهای کششی:

ضعف اولیه آسانسورهای کششی هزینه آنهاست. سیستم های آسانسور کششی پیچیده‌تر هستند؛ زیرا به یک اتاق برای نگهداری موتور نیاز دارند که به هزینه کلی نصب می افزاید. علاوه بر این، از آنجایی که آسانسورهای کششی بارهای سنگین‌ تری را حمل می ‌کنند، برای کارکردن به انرژی بیشتری نیاز دارند و هزینه ‌های نگهداری آن ‌ها نیز بیشتر است.

مطالعه کنید :  بالابر پله

یکی دیگر از نقاط ضعف آسانسورهای کششی صدایی است که ایجاد می کنند. آسانسورهای کششی به موتورها و ژنراتورهایی نیاز دارند که باعث ایجاد سر و صدا و ارتعاش می شود. پس در یک کلام، مقایسه آسانسور هیدرولیک با کششی بیشتر به نحوه عملکرد آن ها و هزینه هایشان وابسته است.

 

در آخر یک نگاه کلی به تفاوت های این دو نوع آسانسور می اندازیم:

هر دو آسانسور هیدرولیک و کششی مزایا و معایب خود را دارند. اینکه کدام آسانسور بهتر کار می کند، به نیاز پروژه مورد نظر بستگی دارد. در حالی که نصب آسانسورهای هیدرولیک ساده‌تر است و نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند، برای ساختمان‌های مرتفع مناسب  نیستند. از طرفی دیگر آسانسورهای کششی سریعتر و روانتر هستند، اما هزینه بالای نصب و پیچیدگی نصب را به همراه خواهند داشت.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.