معرفی انواع آسانسور

معرفی-انواع-آسانسور

در این مقاله به بررسی و معرفی انواع آسانسور می پردازیم. در طراحی انواع آسانسور به موارد از قبیل به ارتفاع ساختمان، نوع ساختمان، مکان قرارگیری آسانسور، نوع استفاده و مکانیسم چاله توجه می شود. در معرفی انواع آسانسور بر اساس ارتفاع ساختمان، برای ساختمان هایی از 1 الی ۳ طبقه جهت صرفه جویی در هزینه ها، معمولاً از آسانسورهای هیدرولیک استفاده می کنند. برای ساختمان هایی با ارتفاع متوسط مانند ۴ الی ۱۱ طبقه معمولاً از آسانسورهای کششی گیر بکس دار استفاده می کنند و برای ساختمان های ارتفاع بلند مانند ساختمان هایی با  ۱۲ طبقه یا بیشتر ، معمولاً از آسانسورهای کششی گیر لس استفاده می کنند.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

معرفی انواع آسانسور بر مبنای نوع ساختمان آسانسورها

در معرفی انواع آسانسور بر مبنای نوع ساختمان آسانسورها را به ۶ گروه آسانسورهای بیمارستانی، انواع آسانسورهای مسکونی، آسانسورهای کشاورزی، آسانسورهای صنعتی و آسانسورهای ویژه پارکینگ تقسیم می شوند.

آسانسورهای بیمارستانی: خود به آسانسور های تخت بر و آسانسورهای برانکار بر تقسیم می شوند. آسانسور بیمارستانی تخت بر برای جابجایی بیمارانی که از ویلچر استفاده می کنند، استفاده می شوند. از نکات بسیار مهم درباره این آسانسورها این است که حتماً  حرکت نرم و آهسته داشته باشد. این آسانسورها خیلی کم برق مصرف می کنند و  حتی بدون برق هم می توان از آن ها استفاده کرد. این آسانسور ها اکثراً دو ورودی در کابین در دو قسمت هستند.

اندازه آسانسورهای برانکار از آسانسورهای تخت بر کوچکتر است با توجه به موتورخانه این آسانسورها می توانند از نوع هیدرولیک یا کششی باشند. این آسانسورها برای حمل و نقل افراد بیمار، تیم پزشکان ، پرستاران و کارکنان بیمارستان کاربرد دارند که باید  حرکت نرم و آهسته داشته باشند و همچنین سر و صدای کمی تولید کنند.

آسانسورهای مسکونی: نسبت به آسانسورهای دیگر دارای اندازه های کوچکتری هستند. آسانسور مسافربر یا آسانسورهای خانگی برای حمل و نقل ساکنین ساختمان های دو طبقه بکار برده می شود. این آسانسورها را می توان هم در داخل ساختمان و یا در خارج ساختمان به صورت شیشه ای و  الکتریکی و  هیدرولیکی یا کابلی استفاده کرد.

 

آسانسورهای بالابرنده در مسیر پله ها : این نوع از آسانسورها برای افرادی که در بالا رفتن از پله ها مشکل دارند استفاده می شود . این نوع از انواع آسانسور با استفاده از ریل های ویژه ای درمسیر پله ها جابجا می شوند که می توانند در مسیری مستقیم و صاف و هم مسیر خمیده افراد را جابجا کنند.

 

آسانسورهای ویلچربر عمودی: این نوع آسانسورها را در صورت نبود فضای کافی در داخل ساختمان استفاده کرد. این آسانسورها را می توان به گونه ای طراحی کرد که دارای دو ورودی در دو قسمت کابین باشند.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

آسانسورهای باری کوچک :این آسانسور ها برای حمل اشیا کاربرد دارند که به طور معمول در کنار دیوار نصب می شوند . آسانسورهای باری دارای یک قاب متحرک در چاله آسانسور است که با کابل و ریل ، کابین کوچک در داخل چاله جابجا می شود.

 

آسانسورهای مخصوص کشاورزی : این آسانسورها برای حمل محصولات کشاورزی که تازه برداشت شده اند کاربرد دارد و معمولاً برای جابجایی محصولات سنگین به درون انبار و سیلو استفاده می شوند. این آسانسورها می توانند به صورت افقی ، عمودی یا شیب دار با استفاده از زنجیر یا تسمه حرکت کنند . اگر آسانسورهای مخصوص کشاورزی حرکت افقی یا شیبدار داشته باشند،  آسانسور تخلیه بار گریز از مرکز نامیده می شوند که معمول ترین نوع آسانسورهای ویژه کشاورزی می باشد که آنها توسط نیروی گریز از مرکز کنترل می شوند. این نوع از آسانسور سرعت پایین تری دارند و ظرف یا سطل های حمل نزدیک به هم قرار دارند.

مطالعه کنید :  معرفی انواع فتوسل آسانسور

شرکت فروش و نصب آسانسور پارس ایمن بالابر

سازنده و فروشنده انواع آسانسور در ایران به همراه خدمات پس از فروش و گارانتی

جهت مشاوره یا سفارش با ما تماس بگیرید

معرفی انواع آسانسور

در معرفی انواع آسانسور با در نظر گرفتن مکانیسم چاله به آسانسورهای هیدرولیک، آسانسورهای کششی، آسانسور های بالا برنده و آسانسور های شیشه ای تقسیم می شوند . در ادامه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.

انواع آسانسور هیدرولیک

این آسانسورها برای ساختمان های با ارتفاع کم مانند 2 تا 8 طبقه مورد استفاده قرار می گیرد. انواع آسانسور هیدرولیکی توسط یک پیستون در قسمت پایین کابین آسانسور کنترل می شود که حداکثر سرعت آن ۲۰۰ فوت در دقیقه است. این نوع آسانسور نیاز به موتورخانه دارند که مکان آن در پایین ترین سطح نزدیک به چاله آسانسور است. انواع آسانسور هیدرولیک در دو نوع اصلی آسانسورهای هیدرولیک همراه با چاله و بدون چاله وارد بازار می شوند.

 

آسانسور هیدرولیک همراه با چاله

 هنگامی که آسانسور پایین می آید توسط یک طناب که در زیر کف چاله آسانسور است پیستون در وضعیت جمع شده را می پذیرد. در بعضی از تنظیمات این نوع آسانسور، یک پیستون تلسکوپی وجود دارد که به یک سوراخ با عمق کم درقسمت زیر چاله نیاز است. بیشترین فاصله ای که این آسانسور می تواند جابجا شود تقریباً ۶۰ فوت می باشد.

 

آسانسورهای هیدرولیکی بدون چاله

 این آسانسورها دارای یک پیستون در دو طرف کابین آسانسور هستند و دارای مدل متنوع آسانسور های هیدرولیکی تلسکوپی و غیر تلسکوپی و آسانسور های هیدرولیکی طنابی به شرح زیر هستند :

 

آسانسورهیدرولیکی تلسکوپی

در این نوع آسانسورها  2 یا 3 پیستون تلسکوپی هستند که کنترل حرکت آسانسور تا ارتفاع ۵۰ فوت را انجام می دهد. در قسمت پایه چاله آسانسور وجود دارد و نیازی به یک طناب قرقره یا سوراخ واقع درزیر چاله نخواهند داشت.

 

آسانسور هیدرولیکی غیر تلسکوپی

 این نوع آسانسور دارای یک پیستون است و تا ارتفاع ۲۰ فوت می تواند جابجا شود.

 

آسانسور های هیدرولیکی طنابی

در این نوع از انواع آسانسور هم از طناب ها و پیستون برای حرکت آسانسور استفاده می شود که بیشترین فاصله جابجایی این نوع آسانسور ها تا ارتفاع  ۶۰ فوت است.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

انواع آسانسور کششی

انواع آسانسورهای کششی  برای ساختمان هایی با ارتفاع متوسط و ساختمان های  بلند مورد استفاده است که حرکت آن ها با طنابی که بدور یک چرخ متصل به موتور الکتریکی در بالای چاله آسانسور قرار دارد، کنترل می شود. انواع آسانسورهای کششی  سرعت بسیار بیشتر از آسانسورهای هیدرولیکی دارند و وجود وزنه تعادل در انواع آسانسور کششی باعث می شود که کارآمد تر از قبل عمل کنند . انواع آسانسورهای کششی خود نیز  به ۳ نوع آسانسورهای کششی گیربکس دار ، آسانسور های کششی گیر لس و  آسانسور های بدون موتورخانه دسته بندی می شوند:

مطالعه کنید :  قیمت آسانسور

 

آسانسورهای کششی گیربکس دار : در این نوع از انواع آسانسور طناب ها را توسط یک گیربکس متصل به موتور حرکت می دهد. آسانسور های کششی گیر بکس دار می توانند با سرعت های بیشتر از ۵۰۰ فوت در دقیقه جابجا کنند.

 

آسانسور های کششی گیر لس : این نوع از انواع آسانسور ها دارای چرخی هستند که به صورت مستقیم به موتور وصل شده است . آسانسور های کششی گیرلس تا سرعت های بیشتر از ۲۰۰۰ فوت در دقیقه را نیز می توانند جابجا کنند.

 

آسانسور های بدون موتورخانه یا  آسانسور روملس  Room less Elevator  : این نوع از انواع آسانسور ها معمولاً از نوع کششی هستند و بدون موتورخانه در بالای چاله آسانسور قرار دارند. هر چند نگهداری و سرویس این آسانسورها به دلیل استفاده از نردبان مشکل تر می باشد  اما آسانسورهای بدون موتورخانه با گذشت زمان محبوبیت بیشتری نسبت به انواع آسانسور خواهند داشت.

آسانسورهای ساختمانی بالابرنده

این نوع آسانسورها دستگاه تامین برق دارند و بیشتر موتورهای این آسانسورها، الکتریکی یا احتراقی هستند. انواع آسانسور های بالابرنده به طور معمول در ساخت و ساز های ساختمانی استفاده می شوند .

 

آسانسور های شیشه ای

حرکت آسانسورهای شیشه ای با کنترل فشار هوا در یک محفظه انجام می شود. آسانسور بر روی این محفظه قرار دارد. آسانسور های پانوراما با استفاده از اختلاف فشار هوا درقسمت بالا و پایین کابین آسانسور حرکت می کنند. در واقع با قوانین فیزیکی و خلا ایجاد شده کابین توسط هوا جابجا می شود. توربین های خلا کابین آسانسور را به سمت بالا می برند و با خارج شدن تدریجی فشار هوا آسانسور باعث پایین آمدن آسانسور می شود. این آسانسورها به دلیل طراحی کوچک و عدم نیاز به چاله آسانسور برای ساختمان های امروزی مطلوب هستند.

 

معرفی انواع آسانسور بر اساس مکانیسم

همچنین در معرفی انواع آسانسورهای ساختمان را می توان به لحاظ مکانیسم های مختلفی که دارند به دسته بندی زیر تقسیم کرد :

1آسانسورهای هیدرولیکی

2- آسانسورهای کششی

3- آسانسورهای هیبریدی

4-آسانسورهای مغناطیسی

آسانسورهای هیدرولیکی و کششی را در قسمت قبلی توضیح دادیم. اکنون به بررسی آسانسورهای مغناطیسی و هیبریدی می پردازیم.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

آسانسورهای هیبریدی NIFTYLIFT

در واقع آسانسورهای هیبریدی به صورت همزمان  مزایای سیستم آسانسورهای کششی و هیدرولیکی را دارند. طراحان و مهندسان محدودیت‌های هر دو آسانسور ذکر شده را سعی کردد به حداقل برسانند. به عنوان مثال با استفاده از سیستم کششی، آسانسورهای هیبریدی  ارتفاعات خیلی بیشتری را نسبت به آسانسورهای  هیدرولیکی طی می کنند.

مکانیسم حرکتی آسانسورهای هیبریدی ترکیب دو مکانیسم کششی و هیدرولیکی است یعنی برای جابجایی کابین هم از موتور و هم از پیستون استفاده می شود. هر آسانسور هیدرولیک نیاز به یک منبع قدرت مانند برق ، باتری ، موتور دیزل، بنزین و یا موتور هیبریدی دارد.

مطالعه کنید :  آسانسور هیدرولیکی

در این نوع آسانسور در قسمت بالای جک مکانیکی قرقره ای وجود دارد و با حرکت پیستون جک قرقره هم حرکت می کند. کابین از طریق سیم بکسل هایی که با مغزی فولاد از قرقره رد می شود کابین آسانسور را حرکت می دهد. طرف دیگر سیم بکسل از طریق گیره ای به زمین وصل است.

به دلیل وجود سیستم هیدرولیکی در آسانسورهای هیبریدی، آن‌ها می توانند وزن بیشتری را تحمل کنند. اما سرعت این سیستم مانند آسانسور هیدرولیک ضعیف است. شرکت Niftylift به عنوان شرکتی قوی در زمینه ارائه بالابر های هیبریدی مدرن ترین و با کیفیت ترین بالابر های هیدرولیکی نفری را تولید می کند امکان ساخت موتور هیبریدی را برای آسانسورها فراهم کرده است.

 

آسانسورهای مغناطیسی LSM

آسانسورهای مغناطیسی یا سیستم آسانسورLSM  از دسته آسانسورهای صنعتی مطمئن می باشد. حذف وزنه تعادل و فریم، ریل های آن، سیم بکسل و تجهیزات نگهدارنده آن، فلکه های چدنی و قرقره و همچنین موتورخانه بسیار کاراتر و با ضریب ایمنی بالا و سازگاری با محیط زیست و شرایط مطلوبتر توانسته بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. این نوع آسانسور می تواند بارهای بسیارسنگین و تجهیزات نظامی تا مقدار 20.000 کیلوگرم را جابجا کند.  در سیستم آسانسور مغناطیسی استاتور موتور را ریل های راهنما و تجهیزات متصل به آن که بر دیوار چاه آسانسور با مغناطیس دائم هستنند، بازی می کنند.
با وصل کردن  جریان برق به استاتور موتور میدان مغناطیسی به وجود می آید و به روتور انتقال داده می شود.

میدان مغناطیسی بوجود آمده در نقاطی قطع می شود و با القای جریان برق از طریق سیم پیچ های استاتور، سیم پیچ های در نظر گرفته شده بر روی روتور (که همان کابین آسانسور) باردار می شود و کابین آسانسور شروع به حرکت می کند.  کابین آسانسور نقش روتور را ایفا می کند، از طریق یک سیستم هوشمند شتاب و سرعت و توقف و حرکت کنترل می شود.  با صادر شدن فرمان توقف و فعال شدن وضعیت ترمز،  آسانسور با حداقل احتمال خطا و ارتعاش و تکان و خیلی ارام و بدون صدا از حرکت می ایستد.

سیستم آسانسورمغناطیسی

در  هر ارتفاعی با حداکثر ظرفیت اسمی حدود 20 mps  جابجا می شود. البته سبک بودن آسانسورمغناطیسی نقش مهمی در افزایش سرعت این آسانسور دارد. سیستم ایمنی آسانسور مغناطیسی ضریب ایمنی بسیار بالایی دارد.  در یکی از پروژه های  نیروی دریایی آمریکا مشخص شد که آسانسورهای LSM  می توانند در آینده نزدیک حمل ونقل افقی  و عمودی در صنایع بسیار بزرگ به کار روند. با این اسانسورها می توان بارهای با وزن بسیار زیاد مثل کامیون های بزرگ با محموله را حرکت داد. همچنین این سیستم برای پارکینگ خودرو نیز می تواندد استفاده شود.  آسانسور مغناطیسی فضای بسیار کمتری را نیاز دارد و از همین رو می توان از آن در محیط های مسکونی و تجاری برای جایجایی مسافر نیز استفاده کرد.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

شرکت فروش و نصب انواع آسانسور پارس ایمن بالابر

سازنده و فروشنده انواع آسانسور در ایران به همراه خدمات پس از فروش و گارانتی

جهت مشاوره یا سفارش با ما تماس بگیرید

3.3/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.