تفاوت موتور گیرلس و گیربکس آسانسور چیست ؟

تفاوت-موتور-گیرلس-و-گیربکس-آسانسور

 موتورهای آسانسور دارای انواع گیربکسی و گیرلسی می باشند. موتورهای گیربکس دار دارای گیربکس می باشند که همین امر موجب به وجود آمدن محدودیت ها و معایبی برای این نوع آسانسور شده است. موتورهای گیربکس دار در هنگام حرکت تکان و لرزه ی بیشتری دارند. صدای تولیدی آنها بیشتر است. انرژی بیشتری مصرف می کنند و راندمان بسیار کمتری نسبت به موتور گیرلسی دارند. موتورهای گیرلسی کوچک تر از موتورهای گیربکسی هم توان خود بوده و نیازی به موتور خانه برای نصب ندارند. در این مقاله در رابطه با تفاوت های موتور گیرلس و گیربکس آسانسور صحبت می کنیم. 

 

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

تفاوت موتور گیرلس و گیربکس آسانسور

موتور گیرلس و گیربکس آسانسور دو نوع از انواع موتورهای آسانسور می باشند. موتور گیربکس آسانسور با ویژگی های خاص خود قبل از موتور گیرلس در قسمت موتورخانه ی آسانسور ها جای گرفت. با پیشرفت تکنولوژی در زمینه ی موتور های آسانسور، موتور گیرلس آسانسور به تدریج جای موتور های گیربکس را گرفت. اما هر کدام از این موتورها چه ویژگی هایی دارند و با هم چه تفاوت هایی دارند و هر کدام چه مزایا و معایبی دارند؟ در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

اگر بخواهیم در رابطه با تفاوت موتور گیرلس آسانسور و موتور گیربکس آسانسور صحبت کنیم باید این نکته را بدانید که  موتورهای گیربکس دار به وسیله ی انتقال حرکت از روتور به چرخ دنده های گیربکس و از آن جا به بکسل موجب حرکت کابین آسانسور می شوند در حالی که در موتورهای گیرلس چیزی به نام گیربکس وجود ندارد.

اما در موتورهای گیرلس نیروی چرخشی روتور مستقیما به فلکه منتقل شده و باعث حرکت سیم بکسل می شود. این امر مزایایی را برای موتورهای گیرلس به وجود آورده.

 

ساخت، فروش و نصب آسانسور موتور گیرلس و گیربکس

به همراه بیمه و خدمات پشتیبانی و قیمت های رقابتی

 

جهت سفارش یا مشاوره با ما تماس بگیرید

بالابر پارکینگی ماشین
بالابر پارکینگی ماشین
بالابر پارکینگی ماشین

                                  

 انواع موتور آسانسور

یکی از مهمترین بخش های یک آسانسور موتور آن می باشد. موتور یک آسانسور می تواند در سرعت، طول عمر، ایمنی و … آسانسور اثرگذار باشد. موتورهای آسانسور به دو دسته ی کلی گیربکس دار و بدون گیربکس تقسیم می شوند که هر کدام از این موتورها انواعی دارند که به اختصار و در ادامه به آن خواهیم پرداخت. به موتورهای بدون گیربکس، موتورهای گیرلس هم گفته می شود.

مطالعه کنید :  بالابر موتور گیربکسی

تفاوت ساختار موتور گیرلس با ساختار موتور گیربکس آسانسور

مهم ترین تفاوت بین موتور گیرلس و گیربکس آسانسور نوع ساختار این دو نوع موتور می بلشد. به اختصار می توان گفت که فرق موتور گیربکس و گیرلس در دارا بودن یا نبودن گیربکس می باشد. در موتورهای گیربکس، روتور داخل موتور می چرخد. با چرخیدن روتور، میله ای که یک سر آن داخل روتور قرار دارد نیز شروع به چرخیدن می کند.

یک سر دیگر میله به گیربکس متصل است که باعث چرخیدن چرخ دنده های گیربکس نیز می شود. چرخیدن چرخ دنده های گیربکس باعث چرخیدن فلکه گیربکس و در پی آن بالا کشیده شدن سیم بکسل می شود که کابین آسانسور را به بالا یا پایین می آورد.  در واقع اصطکاک بین گیربکس و سیم بکسل باعث حرکت کابین می شود که این اصطکاک بخشی از انرژی تولید شده را تبدیل به گرما می کند. یکی از مهم ترین عوامل در بررسی آسانسور ها بررسی قطعات آسانسور می باشد.

 

بررسی ویژگی های موتور گیربکس آسانسور

انواع آسانسور موتور گیربکس عبارتند از :

موتور گیربکس دار دو سرعته: در این نوع از موتورهای گیربکس دار از دو سیم پیچ جداگانه در یک موتور استفاده شده. در زمان شروع حرکت موتور، سیم پیچ با سرعت بالاتر به کار می افتد که برای محدود کردن سرعت آن به صورت سری به آن مقاومت متصل کرده اند. با نزدیک شدن به تراز طبقه ی مورد نظر سیم پیچ با سرعت بالا از کار می افتد و سیم پیچ با سرعت پایین شروع به کار می کند و با رسیدن به نقطه ی مورد نظر جریان برق قطع شده و ترمز خودکار کابین را آرام متوقف می کند.

موتور گیربکس دار تک سرعته: در این نوع موتور از یک سیم پیچ استفاده شده و شتاب گرفتن و کاهش سرعت در آن به تدریج اتفاق می افتد که نسبت به دو سرعته مزیت محسوب می شود.

مطالعه کنید :  نکات خرید آسانسور برای ساختمان در هنگام خرید

برای اطلاع از قیمت موتور آسانسور  و قیمت موتور آسانسور جم ایتالیا می توانید با پارس ایمن بالابر تماس گرفته و نسبت به دریافت این قیمتها از بخش فروش آسانسور و تجهیزات جانبی اقدام کنید.

بررسی ویژگی های موتور گیرلس آسانسور 

  • موتورهای گیرلس هم دارای انواعی هستند که به آنها در ادامه اشاره می شود:
  •  موتور AC با آهنربای دائمی
  •  موتور AC ولتاژ متغیر و فرکانس متغیر
  •  موتور DC ولتاژ متغیر

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

دیگر تفاوت های  موتور گیرلس و گیربکس در چیست

آسانسورهای دارای موتور گیرلس برخلاف موتورهای گیربکس، به دلیل نداشتن گیربکس از لرزش و تکان بسیار کمتری در کابین خود برخوردار هستند و این مزیتی برای این نوع موتورها محسوب می شود.

از دیگر تفاوت های موتور گیرلس و گیربکس آسانسور  این است که موتور گیرلس احتیاج به روغن کاری ندارد در حالی که موتورهای گیربکس نیاز به روغن کاری مرتب دارند.

یکی از مهمترین مزایای موتور گیربکس نسبت به گیربکس این است که موتورهای گیربکس در ترافیک کاری بالا و استفاده ی زیاد و پیاپی داغ می کنند و این باعث حساس شدن سنسور دما و خاموش شدن موتور جهت خنکی می شود که باعث میشود مدتی نتوان از آسانسور استفاده کرد، در حالی که موتورهای گیرلس در استفاده ی طولانی و پیاپی هم داغ نمی کنند و خبری از از کار افتادن موتور نیست.

دور موتور، موتورهای گیرلس 150 بوده در حالی که دور موتور موتورهای گیربکس 1500 می باشد. همین امر باعث می شود که موتورهای گیرلس با صدای بسیار کمتری کار کنند در حالی که موتور های گیربکس صدای زیادی تولید می کنند. تفاوت دیگر این دو موتور در این است که موتورهای گیربکس برای شروع کار خود به 2 تا 3 برابر انرژی بیشتر از موتورهای گیرلس نیاز دارند. راندمان موتورهای گیرلس در حدود 98 % است و این در حالی است که راندمان موتورهای گیربکس در حدود 50 % می باشد و همین امر نشان دهنده ی این است که موتور گیربکس به حدود دو برابر انرژی بیشتر از موتور گیرلس آسانسور، برای انجام کار مشابه نیاز دارد.

مطالعه کنید :  بالابر لیفتراکی

از دیگر تفاوت های موتور گیرلس و موتور گیربکس می توان به حجم و وزن آن ها اشاره کرد. به دلیل وزن و حجم کمتر موتورهای گیرلس می توان آنها را در آسانسور های روملس MRL ( بدون موتورخانه ) نصب کرد، در حالی که به دلیل وزن و حجم بالای موتور های گیربکس این امکان برای آنها وجود ندارد.

جریان استارت موتورهای گیرلس 50% بیشتر از جریان نامی است در حالی که در موتور های گیربکس جریان استارت بیش از 4 برابر جریان نامی می باشد. موتورهای گیرلس احتیاجی به فلایویل ندارند ولی در موتور های گیربکس به فلایویل نیاز داریم.

 

محدودیت های موتورهای گیرلس نسبت به موتور گیربکس

موتورهای گیرلس محدودیت خاصی نسبت به موتورهای گیربکس ندارند و بلکه از هر لحاظ بهتر از موتورهای گیربکس عمل می کنند. اما قیمت موتورهای گیرلس نسبت به موتورهای گیربکس بالاتر بوده و شاید بتوان این قیمت بیشتر را تنها محدودیت این موتور ها دانست. به دلیل قیمت بالای این موتورها، موتورهای گیربکسی بیشتر در ایران رواج دارند و از موتورهای گیرلس کمتر استفاده می شود. جهت کسب اطلاع از قیمت های موتور گیرلس و گیربکس آسانسور  با ما تماس بگیرید.

مشاوره پارس ایمن بالابر تلفن:02142230000

برای اطلاع ازلیست قیمت موتور گیرلس آسانسور و همچنین هزینه موتور آسانسور گیرلس می توانید با شماره مشاوره مستقیم 09122876989 تماس گرفته و از بخش فروش موتور آسانسور گیرلس از قیمت انواع موتور گیرلس آسانسور مطلع شوید. پارس ایمن بالابر بهترین برندهای آسانسور موتور گیرلس را با رقابتی ترین قیمتها در اختیار کارفرمایان عزیز قرار می دهد و کلیه امور نصب، سرویس و تعمیر آسانسور را در سریع ترین زمان و استاندارد ترین حالت ممکن انجام می دهد.

ساخت، فروش و نصب انواع آسانسور موتور گیرلس و گیربکس

به همراه بیمه و خدمات پشتیبانی و قیمت های رقابتی

 

جهت سفارش یا مشاوره با ما تماس بگیرید

بالابر پارکینگی ماشین
بالابر پارکینگی ماشین
بالابر پارکینگی ماشین

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.